Wielokrotnie obserwując tuningowane, sportowe samochody zauważamy, że wydają się one nam szersze niż ich zwykłe, fabryczne wersje. Efekt ten uzyskuje się, zwiększając rozstaw kół za pomocą dystansów. Sylwetka samochodu zyskuje nowe proporcje, pojazd wydaje się bardziej zwarty, agresywny.
Ładna, ciekawa felga w połączeniu z odpowiednio dobranym dystansem to gwarancja wyróżnienia się z tłumu podobnych do siebie aut. Zwiększenie rozstawu kół poprawia też właściwości jezdne.
Zastosowanie dystansów czasem bywa konieczne przy montażu większych hamulców. Pomaga także, gdy zakładamy felgi o zbyt wysokim (głębokim) ET. W obu przypadkach montaż dystansów eliminuje konflikt felg z układem hamulcowym (zaciski, tarcze) oraz elementami zawieszenia pojazdu.
Jak dobrać maksymalną grubość dystansu?
Najprostszą a zarazem najbardziej efektywną metodą, jest pomiar odległości pomiędzy krawędzią błotnika a oponą. Da to nam pogląd na maksymalne, bezkolizyjne odsunięcie opony od piasty, a co za tym idzie, maksymalną grubość dystansu.
Należy oczywiście uwzględnić pracę opony oraz nadwozia i nie stosować dystansu dokładnie takiego samego jak szerokość między kołem a błotnikiem.
Wskazówki podczas montażu dystansów.
- Średnica dystansu musi być dopasowana do średnicy piasty, boczna ścianka piasty i dystansu muszą tworzyć jedną całość. Niedopuszczalne jest powstawanie w tym miejscu wyraźnych „schodków” wynikłych z różnicy średnic.
- Śruby dystansów przykręcanych do piasty nie mogą wystawać ponad płaszczyznę montażu felgi.
- Wkręcając dłuższe śruby w piastę, upewnijmy się, iż nie uszkodzą one elementów wewnątrz piasty (np. czujników ABS).
- Dystans do piasty musi być dopasowany luźno, swobodnie, bez znacznych oporów.
Jakich śrub użyć przy montażu dystansów?
Gdy stosujemy dystanse, musimy zadbać o to, by śruby w poprawny sposób umocowały koło do piasty. Według specjalistów warunek taki zostanie spełniony, gdy przynajmniej 10-12 mm gwintu śruby znajdzie się w gnieździe piasty. Gdy śruba nie zostanie wkręcona na zalecaną głębokość, istnieje niebezpieczeństwo zerwania gwintu. Poniżej podajemy zalecane głębokości wkręcenia oraz ilość obrotów dla różnych śrub o różnym skoku gwintu. Pamiętajmy, że opisywana ilość obrotów dotyczy również nakrętek.
- M12x1.25 = przynajmniej 8 obrotów = około 10 mm gwintu
- M12x1.50 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 10 mm gwintu
- M12x1.75 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 12 mm gwintu
- M14x1.25 = przynajmniej 9 obrotów = około 12 mm gwintu
- M14x1.50 = przynajmniej 7.5 obrotu = około 11 mm gwintu
Według specjalistów z firmy H&R w przypadku dystansów przelotowych długość śrub należy dobrać tak, by były one dłuższe od seryjnych o połowę grubości dystansu.
Dystanse, różne rodzaje - kiedy i jakie stosować?
Biorąc pod uwagę szeroką ofertę dystansów, istnieje możliwość montażu praktycznie w każdym aucie, z uwzględnieniem indywidualnych oczekiwań właściciela samochodu. Poszerzenie samochodu jest możliwe od 5 do 90 milimetrów na stronę. Realizacja tak szerokiego zakresu rozmiarów wymusza stosowanie odmiennej konstrukcji dla każdego rozwiązania.
Postaramy się przybliżyć konstrukcję dystansów, co może ułatwić podjęcie decyzji które rozwiązanie będzie najwłaściwsze dla naszego samochodu.
Typ 1 - dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego.
Są to tzw. dystanse przelotowe - nie posiadające pierścienia centrującego. Dzięki małej grubości felga jest centrowana na kołnierzu centrującym piasty. Montaż powinien się odbywać przy użyciu śrub nieco dłuższych niż fabryczne.
Typ 2 - dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym.
Gdy decydujemy się na poszerzenie powyżej 6mm na stronę powinniśmy skorzystać z dystansu posiadającego pierścień centrujący. Jest on potrzebny, gdyż oryginalny kołnierz centrujący piasty zostaje zasłonięty przez sam dystans. Przy montażu należy bezwzględnie zastosować odpowiednio dłuższe śruby (śruba powinna być dłuższa o połowę grubości dystansu). Niedopuszczalny jest montaż dystansów z wykorzystaniem śrub fabrycznej długości!
Typ 3 - dystanse przykręcane do piasty.
Dystanse przykręcane do piasty dają większe możliwości poszerzenia. Produkt dostarczany jest wraz ze śrubami, którymi przykręca się dystans do piasty w miejsce standardowych śrub. Oprócz gniazd na wspomniane śruby, dystans posiada nagwintowane otwory do których przykręca się koło z zastosowaniem fabrycznych śrub.
Niejako rozwinięciem, powyżej omówionego dystansu jest dystans w którym zamiast gwintowanych otworów na śruby zastosowano szpilki (w zestawie) na które nasadza się koło. Zastosowane takiego rozwiązania umożliwia zastosowanie poszerzenia nawet do 90mm.
Dystanse zmieniające rozstaw śrub.
Szczególnym przypadkiem powyższych dystansów są dystanse zmieniające rozstaw śrub - zmieniony rozstaw szpilek, umożliwia stosowanie kół o odmiennym od fabrycznego rozstawie śrub. Montaż i konstrukcja niczym nie odbiega od zwykłego dystansu mocowanego do piasty.
Z czego zrobione są dystanse do kół?
Do produkcji omawianych dystansów najczęściej używa się stopu aluminium z magnezem, dodatkowo utwardzając powierzchnię stopu w procesie anodyzacji (powierzchniowej obróbki metali polegającej na elektrolitycznym wytworzeniu cienkiej warstwy tlenku, znacznie podnoszącej twardość i odporność na zarysowania). Użycie stopów lekkich pozwala ponadto zmniejszyć masę dystansu do 70% w porównania do jego stalowego odpowiednika.