Felgi aluminiowe często bywają najbrudniejszą częścią samochodu. Są one stale narażone na oddziaływanie czynników mających niekorzystny wpływ na lakier takich jak, takich jak: powodujący korozję pył hamulcowy, sól morska lub drogowa, kamienie, popiół i lepka smoła i inne.
Jak dbać o felgi aluminiowe?
Przed zamontowaniem felg w naszym samochodzie, warto pokryć je woskiem dla ochrony przed zabrudzeniami i ułatwienia przyszłego mycia. Nowe felgi, szczególnie na początku, bardzo są podatne na zabrudzenia pochodzące z pyłu i kurzu. Ten typ zanieczyszczenia, jeśli zaniedbany, nawarstwia się i wgryza w lakier, powodując masę trudną do usunięcia. Woskując nowe felgi, przeciwdziałamy temu zjawisku.
Większość dzisiejszych felg aluminiowych jest lakierowana dwu lub trzy warstwowo i/lub wykończona z połyskiem. Felgi wysokiej jakości lakieruje się na takiej zasadzie, na jakiej powstaje lakier nadwozia: czyli najpierw położona jest farba bazowa, następnie ochronną farba bezbarwna.
Najlepszym sposobem dbania o alufelgi, bez ryzyka uszkodzenia ich warstwy wykończeniowej, to częste mycie roztworem mydła i wody lub korzystanie z myjek ciśnieniowych, bezdotykowych. Przy tym ostatnim, należy zwrócić szczególną uwagę, by korzystać z myjki zgodnie z instrukcją danego programu myjącego. Czyszczenie lakieru felgi aluminiowej ze zbyt bliskiej odległości, spowodować może uszkodzenie jego warstw ochronnych, dlatego pamiętajmy o zachowaniu bezpiecznej odległości (w zależności od danej myjki, średnio ok. 10 cm).
Czyszczenie mocno zabrudzonych felg silnymi środkami chemicznymi to nienajlepsze i ostateczne rozwiązanie. Są one detergentami na bazie kwasów. Przed ich użyciem należy bezwzględnie zapoznać się z instrukcją stosowania, ponieważ są one niebezpieczne zarówno dla powierzchni naszych felg, jak i dla naszych oczu i rąk. Zwróćmy również uwagę, czy dany środek może być użyty do felg aluminiowych.
Czyszcząc felgi chromowane, nie zaleca się używać środków chemicznych. Najlepiej użyć domowych środków czyszczących, jak mydła czy płynu do naczyń. Po umyciu, felgi należy wytrzeć do sucha suchą szmatką lub irchą.
W przypadku zaobserwowania śladów smoły, które przylegają do naszych kół aluminiowych, należy skorzystać ze specjalistycznych środków oczyszczających, dzięki czemu możemy zapobiec powstaniu trwałych plam. Niektórzy używają w tym celu rozcieńczonego płynu do czyszczenia silnika, jednak po pewnym czasie, felgi mogą zmatowieć.
Warto okresowo, np. raz w miesiącu, nawoskować nasze koła. Zabezpieczamy się w ten sposób przed czynnikami atmosferycznymi oraz przyleganiem brudu w postaci pyłu, kurzu oraz pyłków hamulcowych. Zanim jednak nawoskujemy koła, należy je umyć i wysuszyć. Następnie, chłodne koła woskujemy. Możemy też skorzystać z odpowiedniego programu na myjce wysokociśnieniowej. Nałożyć gorący wosk, następnie go spłukać. Unikniemy w ten sposób suszenia kół.
Pamiętajmy, by w żadnym razie nie używać drapiących środków myjących, wełny stalowej czy środków polerujących.
Uważajmy na automatyczne myjnie samochodowe - w niektórych stosowane są środki czyszczące na bazie kwasów (przed lub podczas mycia) w celu usunięcia brudu i zaschniętych śladów, w innych z kolei można spotkać twarde szczotki do mycia felg i opon - obie te rzeczy mogą spowodować uszkodzenie wykończenia felg, jak i lakieru; przed wjechaniem do myjni warto spytać jej personel lub menedżera o sprzęt, jakiego używają i procedury, jakie stosują.
Felgi aluminiowe w dużym stopniu odbierają energię cieplną wytwarzaną w procesie hamowania. Dlatego felgi szybko i dość mocno się nagrzewają. Pamiętajmy, by nie myć felg i opon gdy są one gorące. Unikniemy zniszczenia lakieru i przezroczystej powłoki na felgach. Ponadto, woda wysycha znacznie szybciej w wysokiej temperaturze, dlatego mycie gorących felg może spowodować zbyt szybkie wysychanie roztworu mydła, pozostawiając plamy lub warstwę mydła na felgach.
Myjąc felgi z oponami, należy to robić jedna po drugiej. Opony i felgi są często najbrudniejszymi częściami samochodu i mają równe powierzchnie, które należy umyć - mocnym strumieniem wody należy najpierw spłukać luźny brud, a na końcu mydło. Mycie po jednym kole naraz ułatwia skupienie się na nim i zapewnia, że mydło nie zaschnie na jednym kole podczas mycia innego.
Pamiętajmy, by nie myć samochodu tą samą gąbką, co koła. Unikniemy w ten sposób zadrapaniom lakieru drobinami, które mogą w niej pozostać po myciu kół. Najlepiej jest myć felgi regularnie, bo są one stale narażone na oddziaływanie czynników atmosferycznych.
Pamiętajmy również, że nowe opony i felgi aluminiowe są jak każda cenna inwestycja. Należy je chronić, myć tak często, jak sam samochód i dbać o nie, jak o całe auto.