Praktycznie każdy z nas spotkał się z oznaczeniami wybitymi na feldze. Z szeregu cyfr i literowych oznaczeń wielu nas bezproblemowo potrafi odczytać rozmiar i szerokość felgi, oraz jej odsadzenie (ET). Ale czy to wszystko?
A co z pozostałymi literami i cyframi? Kto wie, co oznacza tajemnicza litera „J” po cyfrze określającej szerokość felgi w calach? A już H2 na końcu z niczym nie potrafi się nam skojarzyć. Czy są to niepotrzebne znaczki i w żaden sposób nie są powiązane z konstrukcją i parametrami felgi? Jeśli były by niepotrzebne, to po co się w oznaczeniach felgi znalazły? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie powyższe pytania.
Co oznaczają tajemnicze zapisy na feldze?
O czym mówi zapis "7.5Jx16H2 ET35" ?
- 7.5 to oznaczenie rozmiaru felgi – ma ona szerokość 7.5 cala (1cal=25.4mm),
- 16 to średnica felgi wyrażona w calach,
- ET35 to odsadzenie czyli wyrażona w milimetrach odległość płaszczyzny montażowej od płaszczyzny symetrii felgi.
Rozmiar, średnica i ET to wymiare felgi. Musimy je znać poszukując produktu pasującego do naszego auta.
Co oznaczają litery J i H2 w symbolu felgi?
„J” to oznaczenie profilu kołnierza felgi. Istnieje wiele typów krawędzi felg, postaramy się je usystematyzować:
Oznaczenie |
Zastosowanie |
A |
Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe |
B |
Stare felgi do 6” szerokości, czasem spotykany w starszych VW Garbus |
D |
Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe |
E |
Ciężarówki, półciężarówki, traktory rolnicze (przednie koła) z felgami „semi-drop (patrz poniżej) |
F |
półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe na felgach „semi-drop” |
G |
półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop” |
H |
półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop” |
J |
Samochody osobowe |
JJ |
Samochody terenowe 4x4 |
P |
Spotykane czasem w starszych samochodach np. VW Garbus |
K |
Spotykane czasem w starszych samochodach np. Jaguar |
S |
Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase” (patrz poniżej) |
T |
Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase” |
V |
Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase” |
W |
Ciągniki rolnicze głównie na tylnej osi |
Uwaga na profil kołnierza!
Same krawędzie potrafią się naprawdę nieznacznie różnić od siebie – poniżej przekrój przez popularną felgę szerokości 6” i na jej przykładzie przedstawiono różnicę pomiędzy profilem kołnierza „J” a kołnierzem „B”. Pomimo że obie felgi są przeznaczone do samochodu osobowego, niedozwolone jest użycie opon do profili kołnierza J w feldze z profilem B!
Nie jest to odosobniony przypadek – nie należy ze sobą mieszać felg i opon przeznaczonych do innych profili kołnierzy felg.
Felga o szerokości 6 cali – różnica między profilem kołnierza „B” a „J”.
Profil przekroju
„H2” to oznaczenie profilu przekroju felgi i jest zazwyczaj umieszczone na koniec symbolu literowo-cyfrowego felgi. Producenci by uzyskać wymaganą sztywność wzmacniają jej konstrukcję stosując „garby”. Nic jednak nie jest zostawione przypadkowi - istnieją ściśle przestrzegane normy kształtów felg, gdzie każda krzywizna jest dokładnie opisana, a każdy wymiar określony w tabeli.
Kontur felgi samochodu osobowego o profilu przekroju H, kołnierzu J i 5° nachylenia ścianki wg ETRTO.
Wzory wykonania konturu felgi
Tak jak w przypadku kołnierzy felg, tak i w tym przypadku, istnieje kilka wzorów wykonania konturu. Poniższa tabela przedstawia wszystkie możliwe kształty wnętrza felgi samochodu osobowego (wymagane pięciostopniowe nachylenie ścianki felgi).
Zestawienie profili przekroju felg o 5° pochyleniu ścianki.
Felgi „semi-drop”, „flatbase”, „divided”, „drop-centre”, „15° drop centre”
To są już profile felg, których nie spotkamy w samochodach osobowych. Najczęściej stosowane w maszynach rolniczych, ciężarówkach i półciężarówkach. Dlatego też omówienie tych profili ograniczymy z kronikarskiego obowiązku do przedstawienia jedynie ich kształtu.
Różne profile felg samochodów ciężarowych, półciężarowych, maszyn rolniczych i przemysłowych.