Felgi z włókna węglowego to doskonałe osiągi i wytrzymałość. Firma Carbon Revolution z Australii wprowadziła na rynek pierwszą masowo produkowaną obręcz z tego materiału i chociaż na razie cena tego produktu jest zawrotna, chętnych do zakupu nie brakuje.
Włókno węglowe jest bardzo wytrzymałym materiałem, nietopliwym i odpornym chemicznie. Włókno to coraz powszechniej stosuje się w przemyśle ze względu na jego niezwykłe właściwości – ma doskonałą wytrzymałość, a jednocześnie jest bardzo lekkie, dlatego też chętnie używa się go w przemyśle lotniczym oraz budowy łopat elektrowni wiatrowych. Felga CR-9 stworzona przez australijską firmę po raz pierwszy wprowadza ten niezwykły materiał do przemysłu samochodowego na szeroką skalę.
Felga karbonowa CR-9 to pierwsza obręcz, która powstała w całości z włókna węglowego.
Felgi karbonowe to prawdziwa rewolucja - wyprodukowana w całości z włókna węglowego obręcz waży o 40-50% mniej niż felga aluminiowa, a osiąga taką wartość przy równoważnej lub nawet większej wytrzymałości niż w przypadku tradycyjnej felgi. Jest to ogromna różnica, która przekłada się na szereg osiągów. Dzięki ograniczeniu masy felgi samochód uzyskuje większe przyspieszenie, skraca się droga hamowania, polepsza precyzja prowadzenia i reakcja na działania kierowcy. Redukcja wagi felgi wpływa dodatnio także na takie aspekty jak hałas emitowany przez opony, przyczepność i spalanie. Dzięki instalacji felgi CR-9 zużycie paliwa maleje o ok. 6%, a w przypadku montażu obręczy w lekkich samochodach nowej generacji liczba ta może jeszcze stać się jeszcze bardziej znacząca. Spadek emisji CO2 jest jeden z kluczowych celów Carbon Revolution, dlatego badania, które mają na celu udoskonalenie CR-9 skupiają się głównie na tym aspekcie.
Felgi o 50% lżejsze od aluminiowych
W sytuacji, w której waga felgi jest bardzo istotnym parametrem, jej redukcja o połowę to prawdziwa rewolucja. W przypadku CR-9 19 calowa obręcz osiąga wagę zaledwie 7 kg, bez jednoczesnego obniżenia wytrzymałości i trwałości.
Prace nad wprowadzeniem CR-9 do produkcji zajęło niemal dekadę. Współzałożyciel firmy, inżynier Brett Gass musiał nie tylko opracować projekt i metodę produkcji felgi, ale również opatentować całkowicie nowy proces wytwarzania obręczy. Testy trwały od 2010 roku - Carbon Revolution sprawdzał swój produkt w ośrodkach badawczych w Niemczech (m. in. Fraunhofer, IABG, TÜV SÜD). Badania potwierdziły doskonałe właściwości felg i ogromne korzyści płynące z wprowadzenia nowej technologii do seryjnej produkcji.
Carbon Revolution zyskała wsparcie najważniejszych producentów samochodów na świecie co zaowocowało pierwszymi kontraktami. Dzięki temu felgi SR-9 można otrzymać z limitowanymi edycjami Porsche, BMW M3, Audi A8, Lamborghini i McLaren MP4-12C w Europie, Japonii i USA.
Carbon Revolution planuje produkcję sięgajacą 250 000 felg rocznie.
Cel: wprowadzenie CR-9 do powszechnego użytku
Mniejsza waga i lepsze osiągi mają jednak swój koszt – za komplet felg z włókna węglowego trzeba obecnie zapłacić ok 15 000 dolarów. Carbon Revolution podkreśla jednak, że celem firmy jest takie zminimalizowanie kosztów, aby produkt został w pełni wprowadzony na rynka na szeroką skalę i mogli sobie na niego pozwolić zwyczajni kierowcy. Na razie jednak felgi karbonowe to głównie ciekawostka dla pasjonatów i produkt, który jest stosowany w sportach motorowych z uwagi na swoje właściwości: niską wagę, wysoką trwałość i osiągi.
Prace nad wprowaFirma szacuje, że w czasie pierwszego roku seryjnej produkcji fabrykę opuści od 3 do 6 tysięcy felg. Część z nich nie trafi jednak do sprzedaży, lecz zostanie przeznaczona do poddania kolejnym testów i udoskonalenia technologii. Firma buduje również nową fabrykę, która docelowo ma zatrudniać ok. 200 specjalistów i rocznie wytwarzać 250 000 felg. Fabryka ta przeznaczona będzie do obsługi pierwszych dużych kontraktów, które już napływają do firmy.
BMW jest jednym z pierwszych producentów samochodów, który planuje wprowadzenie w felg karbonowych w swoich autach na szeroką skalę. Już ciągu najbliższych dwóch lat felgi CR-9 mają być dostępne jako oryginalne wyposażenie w samochodach BMW. Oprócz felg wykonanych w 100% z włókna węglowego, BMW będzie oferowało również felgi hybrydowe (z domieszką włókna węglowego), które będą lżejsze od obręczy aluminiowych o ok. 25%.