18 ogromnych hal, w których ulokowano ponad 500 wystawców z całego świata. Tak powitały gości jedne z najważniejszych targów tuningowych na świecie, czyli Essen Motor Show, które już po raz 44 ściągają do Niemiec entuzjastów motoryzacji.
Impreza odbywa się w dniach 26 listopada – 4 grudnia, a organizatorzy liczą na przybycie ponad 300 000 odwiedzających. Tegoroczne targi zostały zdominowane przez motorsport. Na głównej hali można było zobaczyć mini-wystawę z okazji 100-lecie Rajdu Monte Carlo, ekspozycję aut z serii wyścigowej DTM oraz futurystyczne koncepty. Licznie reprezentowane były również pojazdy zabytkowe (oldtimery i youngtimery), supercars i auta amerykanskie. Jak co roku swoją najnowszą ofertę zaprezentowali tunerzy: Rieger, Lorinser, TechArt, Brabus, Cargraphic, SpeedArt, i wielu innych.
Nas oczywiście najbardziej interesowały stoiska w drugiej hali, w której tradycyjnie dominowali producenci felg aluminiowych. Również na ich stoiskach można było zauważyć liczne nawiązania do motorsportu.
Grupa Alcar - aż 16 nowych modeli
W zachodniej części Niemiec obowiązkowo pojawiła się grupa Alcar, którą reprezentowali AEZ, Dotz oraz Dezent. Producenci przywieźli ze sobą łącznie 16 nowych propozycji, wśród których naszą uwagę zwróciło kilka modeli.
AEZ przywiózł ze sobą 3 pary zupełnie nowych modeli felg, dostępnych w dwóch kontrastujących kolorystykach – jasnej oraz ciemnej. Wśród nich znalazły się bardzo charakterystyczne Portofino, Sydney oraz zdecydowanie najbardziej interesujące Antigua. Niemiecki producent postawił na projektowanie felg aluminiowych o wymiarach dostosowanych do konkretnych marek samochodów, nie wymagających stosowania dodatkowych akcesoriów montażowych, takich jak pierścienie centrujące lub dystanse.
Świetnie wyglądają także obręcze DOTZ Fast Seven. One także oferowane są w dwóch wersjach kolorystycznych: w standardowym wykończeniu idealnie pasują do aut w stylu JDM, z kolei patrząc na alternatywną wersję felgi w białym kolorze, czyli model Fast Seven Drift, oczami wyobraźni można dostrzec Nissana 200SX pokonującego zakręty w kontrolowanym poślizgu pozostawiając za sobą kłęby gęstego białego dymu. Ekipa DOTZ była również aktywna na hali 7, gdzie przez cały czas odbywały się pokazy driftu.
OZ Racing - mistrzowie sportów motorowych
W tym roku OZ Racing obchodzi swoje 40. urodziny, przy okazji święcąc kolejne triumfy na arenie sportów motorowych. W rajdowej serii WRC Sebastian Loeb, który w tym roku zapewnił sobie 8. tytuł mistrzowski w karierze, korzysta właśnie z felg firmy OZ. Podobnie jest z Sebastianem Vettelem i zespołem Red Bull Racing. Granatowe bolidy stajni z Milton Keynes również jeżdżą na felgach włoskiego producenta.
Jednak nie tylko z okazji urodzin, OZ Racing pokazało w Essen nowości na rok 2012. Wśród nich można znaleźć model o nazwie Cortina, który dedykowany jest do SUV-ów oraz crossoverów, a jego twórcy inspirowali się Dolomitami - pasmem górskim znajdującym się w północno-wschodniej części Włoch.
Akcenty kraju, z którego pochodzą tacy producenci aut jak Ferrari czy Lamborghini, łatwo zauważyć także po modelu felgi Italia 150, który powstał by uczcić 150. rocznicę zjednoczenia Włoch. Jak więc widać nie tylko drogie zegarki mogą być hołdem dla znanych osobistości czy wydarzeń historycznych.
Pomimo patriotycznego charakteru kolekcji, na stoisku OZ zabrakło włoskich aut. Zarówno RUF z zamontowanymi obręczami Superforgiata oraz Wiesmann Roadster z Superforgiata oraz Ultraleggera HLT pochodzą z Niemiec. Być może Włosi chcieli przypodobać się lokalnej klienteli…?
Ekspozycja włoskiej firmy była jednym z najbardziej interesujących stoisk na hali 2. Nieczęsto można zobaczyć, jak wygląda kuta felga Superforgiata na różnych etapach procesu produkcji lub czym różnią się od siebie felgi wyczynowe stosowane w seriach wyścigowych F1, WRC, Le Mans.
Rial
125 m2 zajmuje w Essen stoisko firmy Rial, przedstawiciela koncernu Uniwheels. W tym roku Rial pokazał nie tylko nowe wzory felg, ale także zupełnie nowe logo. Po raz pierwszy zastosowane one zostanie na modelu Zamora, będącym nowością w ofercie tego producenta.
Felgi Rial zawsze były pozycjonowane jako wysoka jakość w rozsądnej cenie, tak samo jest w przypadku nowych modeli. Szprychowa Zamora produkowana w rozmiarach od 15” do 18” to propozycja dla osób ceniących sobie prostotę i klasyczny wzór 17 cieniutkich ramion. Pięcioramienna Catania, dostępna w rozmiarach od 17” do 19” pozycjonowana jest do większych aut.
Alutec
Felgi Alutec doskonale wiedzą jak pachnie palona guma. Może to potwierdzić Michael Scherr, zawodnik serii International Drift Series. Alutec jest sponsorem tego driftera, a co za tym idzie również dostarcza mu felgi na cały sezon zmagań w ramach serii IDS. Któż może wiedzieć więcej na temat wytrzymałości felg niż ktoś, kto przy każdej możliwej okazji wprowadza auto w kontrolowany poślizg…?
Ponadto Alutec przywiózł ze sobą do Essen całkowicie nowy wzór obręczy, który nazwano Black Sun. Patrząc na kształt 10 par czarnych ramion wydawać się może, że twórcy inspirowali się jadowitymi pająkami… Groźnie wyglądające obręcze będą sprzedawane w rozmiarach 17, 18 oraz 19 cali, a zdaniem producenta powinny pasować do niemal wszystkich dostępnych na rynku aut osobowych.
ATS
Żółte logo na czarnym tle oraz modele BMW i Porsche rozwiały wszelkie wątpliwości dotyczące tożsamości firmy. Tylko białe Lamborghini na kutych i ultralekkich obręczach Twinlight w rozmiarze 20” odstawało od reszty democar’ów. Niemiecki producent przywiózł ze sobą trzy całkowicie nowe modele felg.
Do samochodów sportowych z nadwoziem coupe lub sedanów ATS poleca model Crosslight. Felga o wielkości 19 cali trafi do sklepów wraz z początkiem 2012 roku. Sportowy charakter obręczy widać gołym okiem. Przejawia się on w cienkich ramionach rozchodzących się na kształt litery V. Przy produkcji wykorzystano technologię flowforming, aby przy jak najmniejszej masie własnej zagwarantować jak największą wytrzymałość, czyli dokładnie to o co w sportach motorowych chodzi.
Ostatni nowy wzór od ATS jest już trochę bardziej designerski i patrząc na niego po raz pierwszy ma się wrażenie, że twórcy inspirowali się robotami wprost z filmów science-fiction. Dostępna w rozmiarach 18, 19 oraz 20 cali obręcz Temperament dedykowana jest do SUV-ów oraz SAV-ów, czyli nowego odłamu rekreacyjno-terenowych pojazdów, których jedynym oficjalnym przedstawicielem jest jak do tej pory BMW X6. Patrząc na 10 ramion felgi połączonych w 5 par oraz logo producenta, które pojawiło się także na rancie, łatwo można wyobrazić sobie BMW z „temperamentem”.
Brock
Na stoisku prężyło muskuły BMW Z4 po tuningu SKN na obręczach Brock B24 z dużym polerowanym rantem. Na targach miała miejsce premiera katalogu na sezon 2012. Niemiecki producent zaprezentował dwa nowe modele, każdy w trzech wykończeniach. Model B29 to agresywne pięć podwójnych ramion, które mogą przypaść do gustu właścicielom Mercedesów i japońskich sedanów. B30 z kolei to felga w klasycznym wzorze typu mesh, który prezentuje się świetnie na każdym BMW lub Audi.
Borbet
Klasyczna niemiecka marka to przede wszystkim producent obręczy na tzw. pierwszy montaż. Dobrze, że firma nie zapomina o rynku aftermarket: wieloramienne wzory CW3 i CW4 mają szansę znaleźć wielu odbiorców w przyszłym sezonie. Największą uwagę na stoisku przyciągała felga Borbet BSU w rozmiarze 22” z nietypowym wzorem bieżnika – co ciekawe, założone na Borbetach opony Continental posiadają homologację drogową!
Z okazji przypadającego w przyszłym roku 25-lecia powstania firmy w wznowiono produkcję klasycznego modelu A. Zaryzykuję stwierdzenie, że w słusznym rozmiarze 9x16 będzie hitem wśród właścicieli klasycznych E30.
Ronal i spółka
Szwajcarzy również postawili na BMW Z4 – tym razem roadster z Monachium stał na obręczach Speedline SL2. Koncern Ronal przejął markę Speedline kilka lat temu, podobnie jak niedawno nabył prawa do marki Valbrem. Właśnie na wystawie w Essen mieliśmy możliwość po raz pierwszy zobaczyć na żywo pięcioramienne Valbrem GMA i wieloramienne Valbrem GMR, każdy w dwóch wykończeniach. Odwiedzających najbardziej interesowały kultowe R10 Turbo i ich współczesna wersja, czyli czarne R50 Aero.
Podsumowanie
Nasza wizyta na wystawie Essen Motor Show w tym roku była połączona ze zwiedzaniem nowoczesnej fabryki AEZ w Neuenrade – artykuł o fabryce opublikujemy wkrótce, tymczasem ogromne podziękowania dla firmy Alcar Polska za zaproszenie.
Zapraszamy do obejrzenia galerii z tegorocznej edycji Essen Motor Show: