Na 40-lecie istnienia marka Fondmetal przygotowała nowy model felg w dwóch odsłonach: zwykłej (Silver) i wyścigowej (Nero). Artykuł przybliży Ci właściwości tego modelu oraz technologie, w których został wykonany.
Nowym modelem 9RR firma Fondmetal niejako obchodzi 40-lecie swojego istnienia. Ten projekt jest ukoronowaniem istoty i wartości marki, a także jej wieloletniego doświadczenia w sporcie motorowym (także w F1). Obecnie, po wycofaniu się z samodzielnych startów, marka nadal świadczy dla tych sportów usługi informatyczne, projektowe i wysokiej klasy symulacje komputerowe. Jednak jednym z głównych nurtów jej działalności jest produkcja takich felg jak ta, którą opisujemy poniżej.
Fondmetal 9RR za chwilę pojawią się w regularnej sprzedaży. Będą dostępne w rozmiarach od 17˝ do 20˝. Waga felgi będzie mieścić się w przedziale 7,45-12,25 kg.
Fondmetal 9RR Silver.
Technologie produkcji
Do produkcji tego modelu wykorzystuje się najwyższe technologie. To właśnie one w połączeniu z długimi i skomplikowanymi badaniami miały doprowadzić do zaprojektowania felgi, która stanowiłoby najlepszy stosunek masy do wytrzymałości, przy zachowaniu wyszukanego stylu.
Fondmetal 9RR powstał przy użyciu zaawansowanego systemu CAD (Computer Aided Design - 'Komputerowe wspomaganie projektowania') i technologii symulacji komputerowej FEM (Finite Element Method). Wyniki uzyskane w trakcie badań z tymi dwoma systemami doprowadziły do uzyskania dokładnych obliczeń i pozwoliły zoptymalizować punkty maksymalnych naprężeń koła. Kilka sesji obliczeń i symulacji wykwalifikowanych inżynierów było najważniejszym etapem powstania konstrukcji złożonej z siedmiu efektownych podwójnych ramion.
Fondmetal 9RR Nero.
Monoblokowa felga jest odlewana metodą niskociśnieniową z aluminium najwyższej jakości, które zostaje następnie poddane obróbce termicznej. W ten sposób felgi stają się wspaniałym połączeniem wytrzymałości, wyników, lekkości i stylu bez żadnych kompromisów w żadnej z tych kategorii.
Innowacyjna geometria kanału felgi pozwoliła zredukować wagę koła bez uszczerbku na wytrzymałości i przy uwzględnieniu norm ETRTO.
Te wszystkie zabiegi mocno przyczyniły się do uzyskania struktury o najwyższym poziomie sztywności, która zdolna jest do eliminacji negatywnych częstotliwości rezonansu. Jednak gdyby nie ścisła współpraca wszystkich podmiotów marki to nie powstałby projekt tak zaawansowany technologicznie, a przy tym lekki, trwały, ze sportowym zacięciem.
Fondmetal 9RR będzie dostępne także w wersji wyścigowej (Fondmetal 9RR Nero).