W czerwcu 2009 roku Europejskie Stowarzyszenie Producentów Felg (Association of European Wheel Manufacturers),
które reprezentuje ponad 50% unijnej produkcji, złożyło wniosek o wszczęcie postępowania antydumpingowego przeciwko przywozowi na teren Unii Europejskiej felg aluminiowych z Chin.
Postępowanie dotyczy towaru o kodach CN: ex 8708 70 10 oraz ex 8708 70 50.
13 sierpnia 2009 r. KE opublikowała zawiadomienie nr 2009/C 190/06.
Zgodnie z Art. 6(9) Podstawowego Rozporządzenia Antydumpingowego, postępowanie powinno zostać zakończone
w ciągu 15 miesięcy od daty publikacji niniejszego zawiadomienia o wszczęciu w Dzienniku Urzędowym UE.
Zgodnie z Art. 7(1) Podstawowego Rozporządzenia Antydumpingowego, tymczasowe środki antydumpingowe powinny zostać nałożone nie później niż w ciągu 9 miesięcy od daty publikacji niniejszego zawiadomienia o wszczęciu w Dzienniku Urzędowym UE.
Dochodzenie Komisji Europejskiej ustali, czy produkty objęte postępowaniem pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej sprzedawane były po cenach dumpingowych i czy dumping ten spowodował szkodę dla europejskich producentów. Jeśli doniesienia EUWA się potwierdzą, UE może nałożyć 33% cło na chińskie felgi aluminiowe na okres 5 lat.
przeczytaj oficjalny komunikat na stonach Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl)
Strona chińska natychmiast odpowiedziała na zarzuty, wydając w dniu 14-08-2009 oświadczenie:
Postępowanie antydumpingowe dodaje niepewności na rynku i podnosi koszty zaopatrzenia europejskich producentów samochodów. To podnosi koszty naprawy dla klientów, wpływa na odbudowę europejskiego sektora motoryzacyjnego z globalnego kryzysu finansowego i szkodzi interesom firm zarówno w Chinach jak i w Europie - powiedział Yao Jian, rzecznik chińskiego Ministerstwa Handlu.
Dochodzenie wszczęte przez UE obejmuje ponad 60 chińskich firm, i według wstępnych szacunków spowoduje 390 milionów dolarów straty u producentów eksportujących swoje towary do Europy.
Chińskie felgi są aktualnie powszechnie stosowane na tzw. pierwszy montaż przez wiodących producentów takich jak auto Mercedez-Benz, BMW, Audi AG i Volkswagen. Wprowadzenie cła spowoduje wzrost kosztów dla producentów samochodowych i konsumentów, a także może przynieść negatywne skutki dla ożywienia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Żaden z w/w producentów nie chciał skomentować, jaki udział wśród dostawców felg OEM stanowią producenci z Chin.
To naruszenie zasady przejrzystości w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO), twierdzi rzecznik chińskiego Ministerstwa Handlu. "Unia Europejska nie dopełniła obowiązku ścisłej kontroli produktów i wysyła zły sygnał dla branży." Jednocześnie wyraził nadzieję, że Komisja Europejska dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia otwartej i bezstronnej konkurencji na rynku.
Producenci z Chin aktualnie mają ponad 30% udział w światowym rynku felg aluminiowych. Wprowadzenie 33% taryfy celnej oznacza, że większość z nich będzie musiała wycofać swoje produkty z Europy i trudno będzie je wprowadzić ponownie w przyszłości, a więc wszelkie inwestycje zostaną spisane na straty - twierdzi Li Xiaoqing, sekretarz generalny China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).
Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że najwięksi producenci już liczą straty i przygotowują się do procesu sądowego. Jak twierdzi Gao Xiangjun, ekspert Chińskiej Izby Handlowej Importerów i Eksporterów Maszyn i Produktów Elektronicznych istnieją niezbite dowody, że chińskie felgi nie były sprzedawane do Europy w cenach dumpingowych.
Według chińskiego Ministerstwa Handlu firmy eksportują alufelgi do Europy w cenach wyższych od cen krajowych. Ponadto, zgodnie z danymi z chińskiej Izby Celnej, w okresie od lipca 2008 do maja 2009 udział chińskich produktów w rynku felg aluminiowych w Europie wyniósł mniej niż 8% i nie mógł zrobić wiele szkód dla lokalnego przemysłu.
Zgodnie z procedurą, dochodzenie antydumpingowe może trwać 15 miesięcy, podczas których taryfy pozostaną niezmienione.
Z wielkim zainteresowaniem obserwujemy, jak dla klienta końcowego w Polsce zakończy się ta przepychanka pomiędzy producentami z Chin i Europy.
W chwili obecnej możemy tylko przyglądać się, jak polski rynek jest zalewany wątpliwej jakości chińskimi alufelgami, które niewiele mają wspólnego z tymi dostarczanymi na wyposażenie OEM dla producentów. Już wkrótce zamieścimy osobny artykuł, w którym rozprawimy się z mitami na temat chińskich felg. Wskażemy również, które marki z Azji są godne polecenia.
Ekspozycja chińskich felg aluminiowych na targach SEMA SHOW w USA