Ładowanie
Sprawdź status zamówienia
Aby sprawdzić status zamówienia wpisz jego numer oraz w przypadku Klienta indywidualnego nazwisko podane w trakcie składania zamówienia lub w przypadku zamówienia na firmę NIP. Sprawdź
52 341 88 80 
801 11 53 53 
8 - 20 inne dni
  • Poniedziałek 8 - 20
  • Wtorek 8 - 20
  • Środa 8 - 20
  • Czwartek 8 - 20
  • Piątek 8 - 20
  • Sobota 8 - 16
  • Niedziela 10 - 18

Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?

  • 25.09.2009
  • autor: FELGI.PL

Zbliża się sezon zimowy, czas zmiany kół letnich na zimowe. O ile kwestia zalet wymiany opon letnich na zimowe jest dość rozpowszechniona, problemów nieraz nastręcza odpowiedź na pytanie, czy zimą można stosować felgi aluminiowe?

Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?Przeciwnicy użytkowania felg aluminiowych na zimę twierdzą, że obręcze ze stopów lekkich podczas kontaktu z solą czy innymi środkami chemicznymi rozsypywanymi zimą na drogach, szybciej ulegają korozji. Nie jest to prawdą.
Bardziej podatne na korozję są felgi stalowe. Wynika to z kilku przyczyn. Po pierwsze zakładając kołpak na felgę stalową, niemal zawsze ją rysujemy, tworząc bazę do procesów korozyjnych. Po drugie, między kołpak a felgę często dostają się drobne kamienie, które dodatkowo rysują powierzchnię felg. I wreszcie, po trzecie, felgi stalowe nie są w żaden sposób zabezpieczone przed działaniem korozyjnym. Obecnie, większość kół aluminiowych dostępnych na rynku jest zabezpieczona przed działaniem korozyjnym. W procesie produkcji felgi aluminiowej malowanie obejmuje malowanie proszkowe, nakładanie lakieru o dedykowanym kolorze i następnie nałożenie bezbarwnej warstwy ochronnej. Tak nałożony lakier jest odporny na korozję. Miejmy jednak świadomość, że felga, która nie jest regularnie myta i konserwowana może ulec korozji zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Każda warstwa lakieru, która nie jest należycie konserwowana i czyszczona, szybciej ulega zniszczeniu. Dlatego, niezależnie od tego czy używamy felg aluminiowych zimą czy latem, należy o nie dbać.


Innym, często spotykanym argumentem przeciwko używaniu alufelg zimą, jest większe ryzyko uszkodzenia mechanicznego. Warunki drogowe, jakie spotykamy zimą bywają bardzo skrajne. Auto, które wpadnie w poślizg zimą, często zatrzymuje się dopiero przy kontakcie z innym przedmiotem, np. krawężnikiem. Uszkodzenie felgi aluminiowej może oznaczać konieczność jej naprawiania i jest to dodatkowy wydatek. W skrajnych przypadkach, felgi nie można już używać. Trudno nie zgodzić się z tymi argumentami, spróbujmy jednak drobnej polemiki. Zimą jeździmy ostrożniej, ponieważ pomimo minimalizowania ryzyka poślizgu poprzez stosowanie opon zimowych, wciąż jest ono stosunkowo wysokie. Ostrożniejsza jazda w warunkach zimowych zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg, tym samym zwiększając szansę nie uszkodzenia felg. Jeżdżąc latem również możemy wpaść w poślizg i felga będzie tak czy inaczej uszkodzona. Ponadto, silne uderzenie o krawężnik uszkodzi zarówno felgę aluminiową, jak i stalową.

Posiadanie dwóch kompletów opon: letnich z felgami aluminiowymi i zimowych z felgami stalowymi jest drogim, ale jednak komfortowym rozwiązaniem. Nie musimy się martwić kolejkami w serwisach wulkanizacyjnych, koła możemy zmienić sami. Bezwzględnie należy jednak pamiętać, że koła, które przez sezon letni spoczywały w naszym garażu należy wyważyć. To i tak jednak dużo niższy koszt, niż przekładka opon.

W nomenklaturze motoryzacyjnej istnieje pojęcie „felg zimowych”. Co ono oznacza? Zacznijmy od tego, że nie ma felg dedykowanych na zimę. Gdyby takie istniały, musiały być wyposażone w dodatkową warstwę ochronną lakieru. A to, poprzez podniesienie ich kosztu wyprodukowania, zmniejszyłoby ich atrakcyjność na rynku. Sformułowanie „felgi zimowe” odnosi się do felg aluminiowych o prostych wzorach, co ułatwia ich mycie i konserwację. Jest to sformułowanie wywodzące się z marketingowego postrzegania rynku przez producentów felg. Felgi o oryginalnych kształtach są wedle tej teorii na sezon letni, te o prostych wzorach na zimę. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wzornictwa naszych kół, ich należyta konserwacja jest czymś nieuniknionym.

Jest pewna grupa felg aluminiowych, których jednak nie zaleca się stosować zimą. Należą do niej skorodowane felgi aluminiowe. Takie felgi, przy zetknięciu ze środkami chemicznymi stosowanymi zimą przy odśnieżaniu dróg, ulegną dalszej, szybszej korozji. Pewnym rozwiązaniem jest ich renowacja przed zimą, jednak pierwotnej odporności na warunki zimowe już nie osiągną. Nie zaleca się także używać zimą felg aluminiowych wysoko polerowanych (z polerowanymi ramionami lub rantami) oraz felg chromowanych. Posiadają one płytką warstwę ochronną i są w większym stopniu podatne nie wpływ niekorzystnych warunków zimowych.

Komentarze
Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
tomek 13.10.2009

racja, autor ma 100% rację! Felgi alu w zimie, szczególnie jesli są nowe lub w dobrym stanie, będą się mniej niszczyć niż stalowe. Do tej pory miałem komplet stalowych na zimę i zawsze były zardzewiałe po sezonie. Teraz mam dwa komplety alu, i te po zimie wcale nie są bardziej zniszczone niż letnie. Fakt, że doiść często myję w zimie samochód i uważam, żeby nie podrapać felgi, ale przy odrobinie dobrych chęci każy tak może ;)

Aluski można stosować w zimie
Ferdek 05.12.2009

Producenci aut montując felgi ze stopów lekkich w instrukcjach nie zalecają zmianę felg w zimie na stalowe. To jest kwestia kosztów, czy stać cię na drugi komplet felg, aby nie zmieniać opon, co łączy sie z kosztami wymiany i wyważania.

Re: to:Motor
Maren 12.12.2009

Nie prawda jest ze aluminium nie rdzewieje, natomiast a jezeli chodzi o felgi pokolizyjne to uszkodozna felga po kolizji nawet lekko wygięta jest pierwsze: nie do wyprostowania drugie: nawet wyprostowana nie do wyważenia...

Bzdura
Tomek 27.12.2009

Tyle o ile ... wszyscy sa madrzy mowiaz ze felga alu sie mniej niszczy a stalowa bardziej ... jak sobie chcecie to sobie jezdzijcie na alu w zimie... ale wystaczr porownac koszty... wjezdzajac dziure ktorej w zimie latwo nie zauwazyc przez kaluze itd czy nawet kraweznik za felge stalowa placiimy 50 zlotych.. natomiast felga aluminiowa zaczyna sie od 250 w gore wiec sami dokonajcie wyboru ...

Bzdura
Fakt To 10.03.2014

Pokaż mi nowa felge stalowa za 50 zl :)

Bzdura
Pierzchal 18.12.2015

14-calowe i mniejsze zamykają się w tych kwotach :) Pozdrawiam

Re: Bzdura
Tomi 02.01.2010

Nie zgadzam sie z autorem, że koła które spoczywały w garażu trzeba wyważać. Naprawdę niepotrzebny wydatek. Bardzo długo używam dwóch kompletów kół i wiem co piszę. Dobry kierowca jest w stanie stwierdzić w czasie jazdy kiedy któreś koło trzeba wyważyć.

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
klesmer 22.01.2010

Zgadzam sie że nie ma najmniejszych przeciwskazan do stosowania alufelg w zimie poza oczywiscie ich kosztem,dlatego widzimy alufelgi zazwyczaj w samochodach z górnej półki...

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
bolo 30.01.2010

jak dbać o felgi alminiowe? czym można je "zakonserwowac"?

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
damik23 03.03.2010

Felgi alu nadają atrakcyjny wygląg dla Twojego auta.Stać Cię na porzadna fure to i na dodatki dla Twojego autka!

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
MONIKA KORALEWSKA@wp.pl 28.04.2010

jaki jest rozmjar orginalnych felg stalowych do skody 105 rocznik 1983

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
abde 11.10.2010

alusy kruszą sie jak szkło

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
Mad 23.01.2011

Zapomniano dodać dwie ważne rzeczy czyli : Felga alu musi być dobrej jakości nie za 250-300 zł "chińska" jak zwał(jest takie powiedzenie że biedaków nie stać na buble) i opona na tą felgę zimowa też musi być odpowiednia -najlepsze ze wzmocnionymi bokami i z wychodzącym rantem opony poza felgę (ochrania ją)i to wystarczy (nie pisze o bieżniku itp. bo to inny temat).

Re: aluflgi to wydatek ale cos za cos
arkadiusz301 28.10.2011

http://www.youtube.com/watch?v=2lMzyVYF4cg

Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
Ciekawski 23.11.2009

Felgi aluminiowe pod wplywem mrozu robia się "kruche" i przy kolizji moga po prostu sie polamac (nie wiem czy wszystkie stopy), a stalowe tylko sie wygna. Felgi alu, ktore osobiscie uzywalem, nie mialy śladu rdzy niezależnie od tego jak porysowane byly (aluminium nie rdzewieje). Nastepowalo inne zjawisko - "rozpuszczaly sie" od soli - cieżko mi to wytlumaczyc, nie wiem jakie reakcje chemiczne nastepowały. (Musze dodac że nie były to "dzisiejsze" felgi, ale z przed kilku lat). Autor artykułu ma racje, ale nie do konca. O tym czy felga nadaje sie do urzytkowania w zime nie decyduje czy jest z alum. czy stali, ale dokladnie z jakich stopów i jak one reagują na niską temperature i sól. Wykonanie tez ma nie małe znaczenie (chrom, polerowane czy lakierowane).

Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
Motor 23.11.2009

Felgi aluminiowe pod wplywem mrozu robia się "kruche" i przy kolizji moga po prostu sie polamac (nie wiem czy wszystkie stopy), a stalowe tylko sie wygna. Felgi alu, ktore osobiscie uzywalem, nie mialy śladu rdzy niezależnie od tego jak porysowane byly (aluminium nie rdzewieje). Nastepowalo inne zjawisko - "rozpuszczaly sie" od soli - cieżko mi to wytlumaczyc, nie wiem jakie reakcje chemiczne nastepowały. (Musze dodac że nie były to "dzisiejsze" felgi, ale z przed kilku lat). Autor artykułu ma racje, ale nie do konca. O tym czy felga nadaje sie do urzytkowania w zime nie decyduje czy jest z alum. czy stali, ale dokladnie z jakich stopów i jak one reagują na niską temperature i sól. Wykonanie tez ma nie małe znaczenie (chrom, polerowane czy lakierowane).

Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
Dawid 30.11.2009

Dzisijsze felgi aluminiowe sa bezpieczniejsze od stalowych na zime.

Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
olo 02.11.2013

Oczywiście, że nie "rdzewieją" - ameryki nie odkryłeś. Poczytaj podstawowe informacje na temat aluminium i jego stopów to dowiesz się, że koroduje a to nie to samo co "rdzewienie". Objawia się to w pierwszej fazie białym nalotem (tlenek) a następnie wżerami, które z upływem czasu stają się coraz większe.

na zime stalowki
piotr 01.08.2011

"Nie musimy się martwić kolejkami w serwisach wulkanizacyjnych, koła możemy zmienić sami. Bezwzględnie należy jednak pamiętać, że koła, które przez sezon letni spoczywały w naszym garażu należy wyważyć" Co za pitolenie, czyli jednak musimy się martwic kolejkami... Jezel chodzi o uderzanie felga w kraweznik - jasne ze zima uderza sie z mniejsza predkoscia, late nie uderza sie wcale. a na kazde uderzenia stalowa felga bedzie odporniejsza. A i dziur w drodze zimą i wiosna jest tyle, ze szkoda jezdzic w tymokresie na aluskach

Re: Jakie felgi na zimę: stalowe czy aluminiowe?
bidak 03.02.2012

Czyli wychodzi na to, że wszystko sprowadza się do kasy tudzież własnego widzimisię, skoro żadnych innych przeciwwskazań co do alusów nie ma. Masz kasiorę - jeździsz na alusach i g... cię obchodzi czy pieprzniesz w krawężnik czy nie, albo czy solanka felgę ci zeżre. Po prostu w razie by co kupujesz nową / nowe i tyle. A jeśliś bidak (tak jak ja) to jeździsz na stalowych, a takowe myte i czyszczone przeżyją ciebie a twoją furę na pewno. W końcu wiecznie tą furą jeździł nie będziesz i prędzej czy później pójdzie do "żyda". A jak będziesz miał taki kaprys to zawsze możesz kupić se nowe. Stalowe to w końcu taniocha i nawet jak podpieprzą to żal mniejszy. :-)

Dodaj komentarz
profil klienta
Znajdziesz tutaj informacje przydatne podczas zakupów w naszym sklepie. Poznaj bliżej naszą firmę i zobacz dlaczego warto u nas kupić. Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i przeczytaj warunki gwarancji.
zasady zakupów
Dowiedz się jak złożyć zamówienie, ile wynoszą koszty przesyłki oraz w jakim terminie otrzymasz zakupione produkty. Zasady zakupów zawierają informacje, które pozwolą Ci bezproblemowo złożyć zamówienie i przeprowadzić transakcję.
poradnik
Poznaj narzędzia pomocne w doborze felg do samochodu i opon. Sprawdź co oznaczają różne skróty i symbole stosowane do oznaczania felg oraz skorzystaj z innowacyjnego kalkulatora ET. Dzięki poradnikowi dopasujesz felgi odpowiednie do Twoich potrzeb.
pozostałe
Na mapie witryny znajdziesz odnośniki do jej najważniejszych działów. Zasady korzystania z serwisu to zapisy dotyczące praw autorskich i dostępu do treści portalu. Możesz również zostać aktywnym członkiem naszej społeczności.