Zbliża się sezon zimowy, czas zmiany kół letnich na zimowe. O ile kwestia zalet wymiany opon letnich na zimowe jest dość rozpowszechniona, problemów nieraz nastręcza odpowiedź na pytanie, czy zimą można stosować felgi aluminiowe?
Przeciwnicy użytkowania felg aluminiowych na zimę twierdzą, że obręcze ze stopów lekkich podczas kontaktu z solą czy innymi środkami chemicznymi rozsypywanymi zimą na drogach, szybciej ulegają korozji. Nie jest to prawdą.
Bardziej podatne na korozję są felgi stalowe. Wynika to z kilku przyczyn. Po pierwsze zakładając kołpak na felgę stalową, niemal zawsze ją rysujemy, tworząc bazę do procesów korozyjnych. Po drugie, między kołpak a felgę często dostają się drobne kamienie, które dodatkowo rysują powierzchnię felg. I wreszcie, po trzecie, felgi stalowe nie są w żaden sposób zabezpieczone przed działaniem korozyjnym. Obecnie, większość kół aluminiowych dostępnych na rynku jest zabezpieczona przed działaniem korozyjnym. W procesie produkcji felgi aluminiowej malowanie obejmuje malowanie proszkowe, nakładanie lakieru o dedykowanym kolorze i następnie nałożenie bezbarwnej warstwy ochronnej. Tak nałożony lakier jest odporny na korozję. Miejmy jednak świadomość, że felga, która nie jest regularnie myta i konserwowana może ulec korozji zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Każda warstwa lakieru, która nie jest należycie konserwowana i czyszczona, szybciej ulega zniszczeniu. Dlatego, niezależnie od tego czy używamy felg aluminiowych zimą czy latem, należy o nie dbać.
Innym, często spotykanym argumentem przeciwko używaniu alufelg zimą, jest większe ryzyko uszkodzenia mechanicznego. Warunki drogowe, jakie spotykamy zimą bywają bardzo skrajne. Auto, które wpadnie w poślizg zimą, często zatrzymuje się dopiero przy kontakcie z innym przedmiotem, np. krawężnikiem. Uszkodzenie felgi aluminiowej może oznaczać konieczność jej naprawiania i jest to dodatkowy wydatek. W skrajnych przypadkach, felgi nie można już używać. Trudno nie zgodzić się z tymi argumentami, spróbujmy jednak drobnej polemiki. Zimą jeździmy ostrożniej, ponieważ pomimo minimalizowania ryzyka poślizgu poprzez stosowanie opon zimowych, wciąż jest ono stosunkowo wysokie. Ostrożniejsza jazda w warunkach zimowych zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg, tym samym zwiększając szansę nie uszkodzenia felg. Jeżdżąc latem również możemy wpaść w poślizg i felga będzie tak czy inaczej uszkodzona. Ponadto, silne uderzenie o krawężnik uszkodzi zarówno felgę aluminiową, jak i stalową.
Posiadanie dwóch kompletów opon: letnich z felgami aluminiowymi i zimowych z felgami stalowymi jest drogim, ale jednak komfortowym rozwiązaniem. Nie musimy się martwić kolejkami w serwisach wulkanizacyjnych, koła możemy zmienić sami. Bezwzględnie należy jednak pamiętać, że koła, które przez sezon letni spoczywały w naszym garażu należy wyważyć. To i tak jednak dużo niższy koszt, niż przekładka opon.
W nomenklaturze motoryzacyjnej istnieje pojęcie „felg zimowych”. Co ono oznacza? Zacznijmy od tego, że nie ma felg dedykowanych na zimę. Gdyby takie istniały, musiały być wyposażone w dodatkową warstwę ochronną lakieru. A to, poprzez podniesienie ich kosztu wyprodukowania, zmniejszyłoby ich atrakcyjność na rynku. Sformułowanie „felgi zimowe” odnosi się do felg aluminiowych o prostych wzorach, co ułatwia ich mycie i konserwację. Jest to sformułowanie wywodzące się z marketingowego postrzegania rynku przez producentów felg. Felgi o oryginalnych kształtach są wedle tej teorii na sezon letni, te o prostych wzorach na zimę. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wzornictwa naszych kół, ich należyta konserwacja jest czymś nieuniknionym.
Jest pewna grupa felg aluminiowych, których jednak nie zaleca się stosować zimą. Należą do niej skorodowane felgi aluminiowe. Takie felgi, przy zetknięciu ze środkami chemicznymi stosowanymi zimą przy odśnieżaniu dróg, ulegną dalszej, szybszej korozji. Pewnym rozwiązaniem jest ich renowacja przed zimą, jednak pierwotnej odporności na warunki zimowe już nie osiągną. Nie zaleca się także używać zimą felg aluminiowych wysoko polerowanych (z polerowanymi ramionami lub rantami) oraz felg chromowanych. Posiadają one płytką warstwę ochronną i są w większym stopniu podatne nie wpływ niekorzystnych warunków zimowych.