Czy wiesz, jak są zbudowane felgi? Czy wszystkie powstają tak samo? Oto przyspieszony kurs wiedzy o konstrukcji felg aluminiowych. W odcinku pierwszym – felgi jednoczęściowe.
Występują w milionach wzorów, ale zwykle w odcieniach jednego koloru. Mogą poprawić jakość prowadzenia auta, albo mocno zaszkodzić. Dodadzą uroku, albo oszpecą. Niektórzy uważają, że to jedyna biżuteria, jaką może nosić samochód. Felgi jednoczęściowe zdominowały dzisiejszy rynek obręczy z lekkich stopów. Są produkowane dwiema podstawowymi metodami: jako felgi odlewane i kute; dodatkowo każda z technologii oferuje mnogość wariacji poprawiających rożne właściwości. Obręcz i rotor w tego typu felgach tworzą jedną całość i nie ma możliwości ich rozłączenia (pomimo, że wiele wzorów felg tego typu przypomina wyglądem obręcze dwu- lub trzyczęściowe).
Felgi - historia
Pionierami felg jednoczęściowych byli Romeo Palamides, J.O. Ellison i Tom Griffith – założyciele firmy American Racing. w 1954 roku stworzyli pierwsze jednoczęściowe felgi magnezowe. Głównymi założeniami tego projektu było osiągnięcie wysokiej wytrzymałości, niskiej masy i możliwości chłodzenia dużych tarcz hamulcowych. Efekt ich pracy znamy dziś jako kultowy model Torq Thrust.
Aby podkreślić rewolucyjność tego pomysłu warto zauważyć, że europejskie firmy w tamtym okresie nadal produkowały felgi dwuczęściowe ze stalowymi obręczami. Na początku lat 60-tych Carlo Abarth wraz z włoską firmą Campagnolo zaczął produkować i oferować pierwsze odlewane magnezowe felgi jednoczęściowe dla linii modelowej swoich samochodów. Niedługo po tym felgi tego typu pojawiły się jako standardowe wyposażenie modeli Alfa Romeo, Ferrari czy Lamborghini. W 1964 Chevrolet Corvette otrzymał pierwsze jednoczęściowe felgi aluminiowe z mechanizmem centralnej śruby mocującej. Kolejny krok milowy wykonało Porsche, zwracając się w połowie lat 60-ych do firmy Otto Fuchs z prośbą o pomoc w opracowaniu i produkcji nowych, wytrzymałych felg aluminiowych dla nadchodzącego modelu 911. Otto Fuchs dysponując szeroką wiedzą i doświadczeniem w produkcji elementów kutych dla przemysłu lotniczego opracował metodę produkcji jednoczęściowych felg kutych. Gotowy produkt został wdrożony jako standardowe wyposażenie modelu Porsche 911S w 1966 i na kilka kolejnych dekad stał się kultowy. Kolejnymi klientami Otto Fuchs stali się NSU i Mercedes Benz.
Porsche 911 na felgach Fuchs.
Do końca lat 60-ych jednoczęściowe felgi aluminiowe pojawiły się jako standardowe wyposażenie modeli sportowych i luksusowych. W latach 70-tych i 80-tych również tańsze, ogólnodostępne modele produkowane masowo były wyposażane w jednoczęściowe felgi aluminiowe i tak jest do dziś.
Felgi - teraźniejszość i przyszłość
Rozwój i udoskonalanie technologii produkcji felg aluminiowych doprowadziły do stopniowego obniżenia kosztów produkcji, a tym samym upowszechnienia się ich na rynku. Kolejnymi drogami rozwoju są metody produkcji felg kompozytowych wykonanych z włókna węglowego lub kevlaru. Dobrym przykładem tego kierunku rozwoju są zaprezentowane w 2008 roku carbonowe felgi japońskiej firmy Weds.
Carbonowe felgi Weds.
Felgi jednoczęściowe - zalety i wady
Zalety:
-
niższy koszt produkcji (w porównaniu z felgami dwu- lub trzyczęściowymi,
-
większa sztywność (w porównaniu z felgami dwu- lub trzyczęściowymi, wyprodukowanymi w tej samej technologii,
-
większa wytrzymałość (w porównaniu z felgami dwu- lub trzyczęściowymi.
Wady:
-
w przypadku poważnego uszkodzenia obręczy brak możliwości naprawy, wymagana wymiana całej felgi,
-
brak możliwości prawie dowolnego doboru ET, kształtu rotora czy szerokości obręczy, jak jest to w przypadku felg wieloczęściowych,
-
mniejsze możliwości produkcji różnorodnych wykończeń.