Felgi trzyczęściowe są dziś jednym z najbardziej elitarnych produktów motoryzacyjnych. Dzięki swojej wieloczęściowej budowie pozwalają na dużą różnorodność i możliwość bardzo precyzyjnej budowy felg zgodnie z oczekiwaniami klienta. Ich elementami składowymi, podobnie jak w przypadku felg dwuczęściowych, jest rotor (czyli część wewnętrzna przykręcana do piasty), obręcz wewnętrzna i rant zewnętrzny. Wszystkie części są ze sobą skręcane śrubami.
Budowa felgi trzyczęściowej na przykładzie obręczy AEZ Nemesis.
Felgi trzyczęściowe - historia
Pionierem felg trzyczęściowych jest firma BBS, która w 1972 roku rozpoczęła prace nad obręczami nowego typu przeznaczonymi do sportu. W założeniu każdy z elementów mógł być wykonany w innej technologii (lub nawet z innego stopu, bądź materiału) a technologia miała pozwalać na dużą dowolność w szybkiej budowie felg o różnych parametrach (głównie szerokość i ET). Badania i testy trwały prawie 11 lat, a prototypy wyewoluowały w kultowy model RS, który w 1983 roku został wprowadzony do oficjalnej sprzedaży. Sam pomysł został szybko podchwycony przez konkurencyjne firmy, które zaczęły dalej rozwijać tę koncepcję. Wart odnotowania jest m.in. wkład w ich rozwój firmy Schmidt, która dosyć długo eksperymentowała z trzyczęściowymi obręczami wykonanymi z Radinoxu - stali nierdzewnej o dużej wytrzymałości.
Felgi trzyczęściowe - teraźniejszość i przyszłość
Dziś felgi trzyczęściowe są w większości produkowane metodą kucia. Ze względu na koszty produkcji i nakład pracy potrzebny do ich budowy, są towarem drogim, ekskluzywnym, produkowanym w niewielkich seriach, wręcz “szytym na miarę” pod konkretne zlecenie klienta. Dzięki swojej elitarności zawsze znajdą zbyt wśród właścicieli egzotycznych aut sportowych czy drogich limuzyn segmentu premium.
Felgi trzyczęściowe - podsumowanie
Zalety:
-
możliwość dowolnej budowy felgi do specyfikacji zamówionej przez klienta,
-
łatwa możliwość zmiany parametrów felgi (np. zwiększenie szerokości poprzez montaż szerszego rantu zewnętrznego),
-
prosta możliwość naprawy uszkodzonej felgi, jako, że każda z części składowych jest wymienna,
-
duża dowolność w projektowaniu i wykonaniu wykończeń felg.
Wady :
-
trudności z uszczelnieniem obręczy składającej się z dwóch elementów,
-
wysoki koszt produkcji,
-
mniejsza sztywność i wytrzymałość (w porównaniu z felgami jednoczęściowymi lub dwuczęściowymi wykonanymi w tej samej technologii, z tych samych materiałów),
-
wyższa masa (w porównaniu z felgami jednoczęściowymi lub dwuczęściowymi wykonanymi w tej samej technologii, z tych samych materiałów).
Różnice konstrukcji felg mają diametralny wpływ na ich właściwości, ale również i cenę. Dlatego też na rynku najczęściej spotkamy stosunkowo tanie felgi jednoczęściowe, a komplet dwu- czy trzyczęściowych felg może kosztować tyle, co niewielki samochód. I nie ma się co temu dziwić, bo technologia ich produkcji bywa niesłychanie droga. Ten temat poruszymy w jednym z kolejnych artykułów...