W grudniu 2011 r. zostaliśmy zaproszeni do zakładu produkcyjnego felg AEZ, należącego do grupy Alcar. Mieliśmy okazję podpatrzeć jak wyglądają wszystkie fazy produkcji tych obręczy. Zapraszamy do lektury.
Fabryka, której byliśmy gościem znajduje się w niemieckim mieście Neuenrade, osadzonym między Kolonią a Düsseldorfem. Zatrudnia ok. 150. pracowników, który pracują w systemie trzyzmianowym przez całą dobę. Lokalizacja dla zakładu tego typu jest idealna, ponieważ jej okolica słynie z wieloletniej tradycji związanej ze stalą i aluminium. AEZ należąca do grupy Alcar to jedna z najbardziej nowoczesnych firm produkujących felgi aluminiowe. Co roku z zakładu w Neuenrade wyjeżdza ok. 1 400 000 obręczy, które od początku do końca tworzone są właśnie w tym jednym miejscu. Właściciele grupy Alcar wierzą, że to właśnie felgi są tym elementem wyposażenia samochodu, dzięki któremu kierowca może wyrazić swoją osobowość. Ich zdaniem stylistyka obręczy może być różna, od eleganckiej do zadziornej, ale naprawdę ważne jest jednak to, aby nie przewyższała ona aspektu bezpieczeństwa. Różnica pomiędzy produktem wysokiej i niskiej jakości nie jest widoczna na pierwszy rzut oka. To, co świetnie oddaje jakość gotowego produktu to proces jego produkcji. Dopiero po zapoznaniu się z jakością faz produkcyjnych możemy ocenić jakość gotowego towaru, tzn. czy felga została wykonana w sposób profesjonalny, czy nie jest to produkt podrabiany lub niespełniający wymogów bezpieczeństwa określonych przez Unię Europejską. Obserwacja konkretnych procesów produkcyjnych to jeden ze sposobów na poznanie czy produkowane obręcze spełniają wszystkie wymogi jakości i bezpieczeństwa.
AEZ dokłada wszelkich starań, aby felgi z ich logo były postrzegane jako produkty najlepszej jakości i o najwyższym poziomie bezpieczeństwa.
Przygotowanie surowca
Wizyta w fabryce Alcar w Neuenrade i obserwacja tutejszej produkcji tylko potwierdza wysoką jakość produktów z logo AEZ. Produkcja felg zaczyna się na poziomie wyboru surowca. Aluminium wykorzystywana w fabryce AEZ to tworzywo najwyższej jakości o zawartości krzemu równej 7 lub 11%. Ważne jest, aby wykorzystywany surowiec nie pochodził z rynku wtórnego, ponieważ wtedy jego jakość nie jest już tak dobra. Pierwszym etapem produkcji jest oczywiście stopienie aluminium. Piec gazowy, w którym się to odbywa, jest rozgrzany przez cały rok (z wyjątkiem przerwy letniej i bożonarodzeniowej) do temperatury 700°C. Do częściowo stopionego aluminium dodaje się pręty tytanowe, które po pierwsze optymalizują proces topienia, a po drugie udoskonalają jakość końcowego produktu. Roztopiony surowiec jest przewożony specjalną metodą (wykluczającą jakiekolwiek wstrząsy i niestabilności) do form felg.
Tworzywo wykorzystywane do produkcji felg AEZ to surowiec najwyższej klasy z dodatkiem tytanu i krzemu.
Formowanie odlewu
Aby jeszcze mocniej zadbać o jakość gotowej obręczy, fabryka AEZ zrezygnowała z grawitacyjnej metody odlewu obręczy (swobodne wlewanie surowca do formy) na rzecz odlewu niskociśnieniowego. W tej metodzie gorące tworzywo przelewane jest przez instalacje niskociśnieniowe (pod ciśnieniem wynoszącym ok. 1.2/1.5 bara) do formy. Co roku fabryka wprowadza 870 nowych form do felg. Część z nich stanowi zupełnie nowe wzory, a reszta zastępuje po prostu zużyte już matryce. Na terenie fabryki istnieje dział, który na stałe zajmuje się czyszczeniem, konserwacją i, jeśli to możliwe, naprawą form. Fabryka AEZ wykorzystuje też formy, które umożliwiają produkcję obręczy z wbudowanymi czujnikami przystosowanymi do opon typu Run-Flat i wyposażonymi w system EH2, który zapobiega zsuwaniu się felgi. Największym problemem przy produkcji kół ze stopu jest ryzyko wystąpienia małych pęcherzyków powietrza, które nie dość, że źle wyglądają, to przede wszystkim mogą osłabiać jakość gotowego produktu. Przeciwdziałanie powstawaniu pęcherzyków powietrza podejmuje się już we wczesnym etapie odlewu felgi. Dokonywany wówczas proces odwirowywania odgazowuje materiał i usuwa wszelkie nagromadzenia powietrza. Pęcherzyki powietrza mogą pojawić się w obręczach wielopromiennych aż w 30. różnych miejscach. Aby skutecznie wyeliminować ten problem, w ostatniej fazie produkcji felgi prześwietla się je promieniami rentgenowskimi, które wyłapują wszystkie nieprawidłowości.
Co roku w fabryce AEZ przybywa 870 nowych form odlewniczych do felg.
Malowanie
Kolejnym etapem produkcji felg jest malowanie. W tym celu wykorzystuje się ogromną instalację Eisenmann. Na ten etap składa się naprzemienne czyszczenie, nakładanie powłoki i wypiekanie, które po trzech godzinach daje już gotowy produkt. Często proces ten trwa nawet wiele dni. Na tym polega właśnie różnica pomiędzy produkcją felg do oryginalnego wyposażenia samochodów, a tych przeznaczonych na rynek wtórny (AEZ). Produkcja obręczy tego drugiego typu jest o wiele bardziej czasochłonna i często wykorzystuje ręczne metody produkcji. Tak też dzieje się w fabryce AEZ, która wykorzystuje ogromną liczbę modeli i wykończeń (w tym zakładzie jest to 1500 kodów referencyjnych), a aby wykonać określoną partię produktów trzeba dokonać zmiany linii produkcyjnej.
Proces malowania i suszenia felg trwa od 3. godzin do nawet paru dni.
Procesy końcowe
Do formowania, obróbki wstępnej, wykańczania i wiercenia wykorzystuje się najnowocześniejszy zautomatyzowany system, który, w przeciwieństwie do tradycyjnych mechanizmów, potrzebuje do pracy wodę, a nie sprężone powietrze. Taka metoda pozwala zmniejszać ilość odpadów i dodatkowo obniża koszty zarządzania. Wykańczanie felg to bardzo skomplikowany proces, w którym wykorzystywane są takie techniki, jak np. diamentowanie, które polega na ścieraniu kilku mikronów aluminium, co pozwala wydobyć blask polerowanego tworzywa. Każdy osiągnięty kolor i efekt estetyczny wymaga innego zaangażowania czasu i metody. Powstała na tym etapie powłoka lakiernicza jest szczegółowo kontrolowana wzrokowo. Nie ma mowy o żadnych defektach estetycznych, nie może ich być nawet w zasłoniętym później kołnierzu. O ile kontrola estetyki lakieru odbywa się w dość łagodny sposób to generalne testy końcowe gotowego produktu są już dużo bardziej krytyczne. Kontrola produkcji gotowego produktu obejmuje testy:
- tolerancji wymiarowej,
- zgniatania obrotowego, toczenia, niszczenia,
- odporności na korozję,
- analizy chemicznej,
- badania mikroskopowego materiałów,
- szczelności – podstawowa gwarancja bezpieczeństwa kierowcy. Badanie to polega na umieszczeniu gotowego koła w pudełku z plastikowymi ścianami, które oddzielają dwie części obręczy. Do wnętrza pudełka wprowadzany jest hel (gaz o dużym współczynniku rozszerzalności), który pozwala na wykrycie wszelkich nieszczelności wywołanych pęcherzykami powietrza, które powodują powstawanie kanałów i zawirowań powietrza, co z kolei negatywnie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy.
Po pomyślnym przejściu przez wszystkie te etapy felgi są gotowe do sprzedaży. Wizyta w fabryce AEZ pokazuje, że warto jest zainwestować nieco więcej pieniędzy po to, aby otrzymać starannie wykonany produkt, który nie dość, że ma wyszukaną stylistykę to przede wszystkim jest bezpieczny dla jego entuzjastów.
Sprawdź produkty marki AEZ w ofercie felgi.pl
Końcowa kontrola jakości gotowego produktu to zawsze bardzo staranny i krytyczny proces.