Zastanawiasz się czy naprawić uszkodzoną niedawno o krawężnik felgę? A być może właśnie od jakiegoś czasu podróżujesz na naprawionej obręczy? Jeśli tak, ten artykuł jest skierowany do Ciebie.
Wielu z nas nie wie, że naprawa felg ingeruje w jej budowę i może być powodem niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Wiele warsztatów oferuje kierowcom rzekomo profesjonalne naprawianie felg, reklamując się przy tym certyfikatami, które teoretycznie mają świadczyć o profesjonalizmie takiego miejsca i usługi. Jednak czy naprawa felg rzeczywiście jest taka bezpieczna i możemy bez głębszego zastanowienia korzystać z takiej usługi? Nie do końca. Szczegóły poniżej.
Niemieckie organizacje zajmujące się bezpieczeństwem dróg publicznych już od paru lat poważnie zastanawiają się nad problemem naprawy felg. Dlaczego? Ponieważ, wielu kierowców myśli, że mogą poddać felgi naprawie i potem nadal, równie bezpiecznie jak przedtem, poruszać się na nich po drogach publicznych. Tymczasem okazuje się, że specjalnie powołane do rozstrzygnięcia tej kwestii komitety, z organizacją VDAT na czele, ustanowiły, że felgi naprawiane bezwzględnie nie mogą być użytkowane na drogach publicznych.
Mimo przestrzegania przed naprawą felg wielu z nas po uszkodzeniu obręczy myśli raczej o naprawie niż o zakupie nowej sztuki. Specjaliści argumentują, że naprawa felgi po szkodliwym najechaniu na krawężnik czy innych zdarzeniach znacznie ingeruje w konstrukcję i jakość takiej obręczy. W jaki sposób? Naprawa felgi wiąże się z jej obróbką cieplną, ingerencją w strukturę materiału (mniejszą lub większą), w jego kształt (przy usuwaniu wgnieceń). Felga po takich zabiegach może być niebezpieczna i powodować tragiczne zdarzenia na drodze.
Felgi po naprawie nie spełniają już kryteriów bezpieczeństwa na drogach publicznych.
Czym są optyczne zmiany felgi?
Kilka lat temu te same organizacje zaczęły zastanawiać się, gdzie pada granica pomiędzy tzw. zmianami optycznymi felgi, a przeróbkami, których nie widać, ale które wpływają na jakość obręczy. Specjaliści stwierdzili, że wprowadzanie delikatnych zmian, ale tylko takich, które ingerują jedynie w wygląd felgi jest całkowicie dopuszczalne. Zupełnie inaczej potraktowali głębsze poprawki, które mogą według nich stanowić potencjalne zagrożenie na drodze. Zgodnie z tymi zaleceniami na felgach, które poddano jedynie wizualnym przeróbkom można swobodnie podróżować. Wiadomo jednak, że nie każdy model nadaje się do przerobienia. Szacuje się, że w Niemczech 27% obrotów firm zajmujących się tuningiem aut stanowi właśnie wizualna przeróbka felg. Rocznie sprzedawanych jest tam niemal 2,7 milionów felg z rynku wtórnego. Specjaliści szacują, że w 2013 roku ten procent obrotów może wzrosnąć do 60%, ponieważ coraz więcej kierowców jest otwartych na zmianę wyglądu swoich samochodów.
Takie egzemplarze felg bezwzględnie nie mogą być naprawiane. Dopuszczalne są tylko kosmetyczne poprawki.
Kosmetyka felg
Specjaliści dopuszczają jedynie kosmetyczne poprawki felg. Przed wykonaniem jakiejkolwiek optycznej zmiany należy jednak mimo wszystko zapoznać się z zaleceniami producenta i zastosować się do nich. Optyczne zmiany to m.in. polerowanie, lakierowanie i inne zabiegi ingerujące tylko w wygląd zewnętrzny obręczy. Są to tzw. optyczne przeróbki, po których felga w pełni nadaje się do użytku. Ważne jest również, aby dana usługa była wykonywana w sposób profesjonalny. Co więcej, po takiej przeróbce koniecznie trzeba sprawdzić czy felga nie wykazuje żadnych deformacji i ubytków w strukturze i jakości. Należy pamiętać, że głęboka zmiana w feldze ma miejsce wtedy, gdy naruszona powierzchnia felgi wynosi więcej niż 1 milimetr głębokości.
Aby długo cieszyć się z felg zamontowanych na kołach naszego auta, warto bardzo ostrożnie się z nimi obchodzić.