Firma Smart na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowała nową wersję modelu ForTwo o nazwie „Forvision”. Jest to pierwsze auto na felgach z tworzywa sztucznego.
Prace nad samochodem od samego początku były prowadzone we współpracy z koncernem BASF, jednym z największych na świecie przedsiębiorstw z branży chemicznej, słynącym z wprowadzania wielu nowoczesnych technologii przyjaznych środowisku.
BASF dostarczył do nowego Smarta akumulatory oraz opracował rozwiązania zmniejszające zużycie energii. Prototyp auta został wyposażony w baterie słoneczne. Ogniwa będą zasilać klimatyzację samochodu podczas postoju, aby utrzymać w jego wnętrzu komfortową temperaturę. Za pomocą energii słonecznej są także zasilane komponenty elektryczne pojazdu. Do obszycia siedzeń została wykorzystana specjalna tkanina, która pozwala zrezygnować z systemu ogrzewania foteli i tym samym również ogranicza zużycie energii. Auto zostało wyposażone w napęd na tył, opracowany przez inżynierów firmy Mercedes.
Nas najbardziej interesują jednak felgi, które w tym modelu są wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego. Takie rozwiązanie zmniejsza masę samochodu o 3 kg i przekłada się na kolejne oszczędności.
Nowy Smart to samochód, w którym zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań ekologicznych.
Strona internetowa o nowym Smarcie
Prezentację nowego Smarta można zobaczyć na stronie internetowej smartforvision.basf.com. Umieszczono na niej specjalną multimedialną prezentację samochodu, która pozwala obejrzeć go ze wszystkich stron (za pomocą animacji 3D) i dowiedzieć się więcej o zastosowanych innowacyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.
Każda technologia przedstawiona na prezentacji ma swoją podstronę podzieloną na cztery części. Pierwsza to technologia w pigułce, czyli najważniejsze informacje na jej temat. W drugiej możemy obejrzeć film, który w bardzo ciekawy i obrazowy sposób przybliża korzyści płynące z zastosowania tej technologii. Trzecia część to szczegółowy opis danego rozwiązania, a czwarta to dotyczące go pytania i odpowiedzi. Nawigacja po stronie przebiega w intuicyjny sposób, a wszystko zostało wytłumaczone w przystępnej i interesującej formie.
Tworzywo sztuczne użyte do produkcji nowych felg jest bardzo wytrzymałe.
Felga z tworzywa sztucznego
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, nowy Smart został wyposażony w termoplastyczne felgi z tworzywa sztucznego. Nie jest to tylko i wyłącznie projekt. Właściwości nowych felg zostały już przetestowane w produkcji seryjnej.
Taka felga jest o 30% lżejsza niż tradycyjna obręcz wyprodukowana z aluminium - waży tylko 6 kg. Do produkcji obręczy firma BASF wykorzystała „Ultramid Structure”, czyli nowy poliamid o wzmocnionych długich włóknach.
Włókna tworzywa przyczyniają się do znacznego zwiększenia wytrzymałości elementów, które zostały z niego wyprodukowane. Można nim zastąpić metal w takich częściach jak: zderzaki, konstrukcja siedzenia, uchwyty akumulatora, mocowania silnika i inne elementy konstrukcyjne, w których zdolność pochłaniania energii stanowi jeden z podstawowych wymogów. Materiał ten jest wyjątkowo sztywny, odporny i stabilny wymiarowo.
Wyprodukowanie lekkiej felgi przyczyniło się do zmniejszenia masy pojazdu o 12 kg i ograniczenia spalania paliwa w samochodzie wyposażonym w tradycyjny silnik. W przypadku nowego Smarta Forvision, zasilanego jest za pomocą akumulatora, oszczędności energii są jeszcze większe. Felga (a właściwie całe koło) składa się z dwóch części. Pierwszym jest rzeczywisty element wspierający, a drugim osłona koła. Wszystkie te elementy zostały wykonane z tworzywa BASF Ultramid.
W zależności od potrzeb i upodobań, felgę można pomalować na dowolny kolor. We Frankfurcie obręcz była w kolorze białym i miedzi, podobnie jak zaprezentowany Smart. Odpowiedzialny za projekt koła Heiko Hess z firmy BASF wyjaśniał, że termoutwardzalne felgi stosuje się już w autach wyścigowych i w modelach produkowanych w krótkich seriach. Takie obręcze posiadają jednak pewne wady: są znacznie bardziej złożone od felg termoplastycznych, które mogą być formowane wtryskowo, a więc dużo droższe w produkcji i nie nadają się do wytwarzania na szeroką skalę.
Felgi BASF można pomalować na dowolny kolor.
Niezawodność felgi udowodniona w testach
Do opracowania części wykonanych z tworzywa Ultramid firma BASF używa autorskiego narzędzia do symulacji - ULTRASIM. Kształt i położenie żeber w feldze określono komputerowo, bez naruszania jej konstrukcji. Forma koła została zdefiniowana już we wczesnej fazie projektowania i zmieniona tylko nieznacznie w stosunku do ostatecznego kształtu. Dzięki temu proces tworzenia felgi został przyspieszony i uproszczony. Od samego początku w całym przedsięwzięciu aktywnie uczestniczyli eksperci od kół firmy Daimler. Obręcz w laboratoriach Smart i BASF przeszła drobiazgowe testy obciążenia:
-
test tolerancji na maszynie pomiarowej do kół,
-
sprawdzian zmęczenia na dwuosiowym stanowisku do testowania kół (niem. ZWARP),
-
dwuosiowy test koła,
-
test odporności na uderzenia i pęknięcia (zrzucanie z wieży i próba rozerwania),
Felga jest połączona z osią z pomocą metalowych płytek i nakrętek (w taki sposób odbywa się przeniesienie obciążenia).
Podsumowanie
-
Felga zaprezentowana w samochodzie koncepcyjnym Smart Forvision,
-
30% mniejsza masa w porównaniu do tradycyjnej felgi aluminiowej,
-
Mniejsze zużycie paliwa przez samochód,
-
Wytrzymałość i odporność na uszkodzenia,
-
Możliwość pomalowania na dowolny kolor.