Teoretycznie szerokość felgi najczęściej jest minimalnie mniejsza od szerokości opony (dla dobrego dopasowania). Zatem opona o szerokości 185mm zazwyczaj jest montowana na feldze o szerokości 6 cali. Co prawda 185mm jest bliższe 7 calom, jednak dobierając felgę musimy brać pod uwagę szerokość opony w miejscu jej styku z obręczą.
Z szerokością felgi powiązane jest jej odsadzenie, zwane inaczej ET (z języka niemieckiego: Einpress Tiefe) lub offsetem (z języka angielskiego). Jest to nic innego jak wyrażona w milimetrach odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi (osi symetrii). Gdy wartość ET się zmniejsza – alufelgi wystają bardziej na zewnątrz. Zwiększenie ET powoduje natomiast umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola
Odsadzenie nie jest jednak jedynym czynnikiem odpowiedzialnym za umiejscowienie kół względem błotników. Pomimo tego samego odsadzenia (np. ET30) felga o szerokości 9 cali będzie bardziej wystawać niż felga sześciocalowa. Dlaczego? Spójrzmy na poniższy rysunek.
Prawdy i mity związane z szerokością i ET felg
Istnieje wiele niepoprawnych stwierdzeń dotyczących zmiany felg. Często przekazywanych jako zasłyszane prawdy. Postaramy się kilka z nich zweryfikować, odpowiadając na typowe pytania pojawiające się podczas wymiany felg:
„Czy można bez problemu zmienić ET felgi w zakresie +/- 15?”
Nie wolno generalizować i należy do sprawy zmiany odsadzenia zawsze podchodzić indywidualnie. Faktycznie producenci samochodów dopuszczają zmianę rozstawu kół w zakresie około 2%. Co oznacza że np. przy rozstawie kół 160cm dopuszczalna zmiana będzie wynosiła 3,2cm(32mm). Daje nam to dopuszczalną zmianę odsadzenia ET 16mm na stronę. Oczywiście powinno się dodatkowo założyć, że szerokość felgi i rozmiar opon nie ulegną zmianie. Należy też brać pod uwagę indywidualne przypadki, gdzie producent samochodu pozostawił bardzo mało miejsca w nadkolach i jakakolwiek zmiana ET lub szerokości felgi może, zwłaszcza przy dużym obciążeniu pojazdu, spowodować obcieranie kół o błotniki.
Przy zwiększeniu ET problemem może być natomiast niebezpieczeństwo tarcia felgi o zacisk hamulcowy. Dlatego też, przy planowanych zmianach odsadzenia koła należy bacznie przyjrzeć się odległości felgi fabrycznej od newralgicznych punktów pojazdu (krawędzie nadkoli, zaciski hamulcowe, kolumny McPhersonów). Nie zapominajmy również, iż według polskich przepisów koło nie może wystawać poza obrys błotnika.
„Podobno przy felgach aluminiowych można pozwolić sobie na mniejsze ET?”
Nie ma znaczenia, czy to felga stalowa czy aluminiowa – koło musi być położone w tym samym miejscu. Przy zmianie felg ze stalowych na aluminiowe, należy zwrócić uwagę iż zazwyczaj felgi stalowe są węższe od aluminiowych, co powoduje obowiązek korekty odsadzenia w przypadku szerszych felg (najczęściej trzeba je zwiększyć). Istnieje bardzo łatwy wzór na obliczenie jak daleko będzie wystawać nowa felga:
„Czy mogę zamontowac koła w rozmiarze 7.5Jx16 ET35 w samochodzie Renault Laguna?”
Do samochodu Renault Laguna producent fabrycznie zaleca koła o średnicy 15 cali i szerokości 6 cali oraz odsadzenie ET45, natomiast chcemy zastosować koła o średnicy 16 cali i szerokości 7.5 cala przy offsecie ET35. Podstawiając wartości do powyższego wzoru uzyskujemy zwiększenie szerokości o 28,75mm. Rozstaw kół przednich to 1480mm, czyli dopuszczalne przez producenta poszerzenie rozstawu, liczone na jedna stronę wynosi 14,8mm. Z powyższych obliczeń wynika, że w tym modelu auta nie zaleca się montażu takich kół.
„Zmieniam felgi na szersze, jakie ET zastosować?”
Można w łatwy sposób obliczyć jakie odsadzenie (ET) powinna mieć nasza nowa felga by rozstaw kół nie zmienił się. Służy do tego poniższy wzór. Wystarczy podstawić do niego dane felgi fabrycznej oraz szerokość nowej felgi, a uzyskamy odpowiedź jak dobrać ET by uzyskać odpowiednik zestawu fabrycznego.
Poniższa tabela przedstawia dopuszczalne wartości szerokości felg i opon (według niemieckiego TÜV).
Oczywiście na polskim rynku nie obowiązują nas ściśle wytyczne niemieckich organizacji. Powszechną praktyką w tuningu są modyfikacje w stylu „german style” czyli nisko i szeroko. Montaż sportowych zawieszeń obniżających pojazd o 40-120mm wymusza stosowanie opon dużo węższych niż alufelgi. Obszerna galeria nietypowych kombinacji montażowych felg i opon znajduje się pod adresem Tyrestretch.com.