Ford
Ford to marka, której początek datowany jest na koniec XIX wieku. Obecnie pod względem wielkości firma jest piątym na świecie i drugim w USA producentem samochodów.
Jej ojcem jest Henry Ford, który pierwszy wyprodukowany samochód sprzedał za 200 dolarów. Zarobioną gotówkę zainwestował w dalszy rozwój działalności. Samą firmę udało mu się założyć dopiero za trzecim razem przy udziale inwestorów, a było to w 1903 roku. Przedsiębiorstwo otrzymało nazwę Ford Motor Company.
Pierwszym modelem samochodu był Ford A, ale sukcesem okazał się dopiero Ford T z 1908 roku. Model ten do lat 30. sprzedał się w ponad 15 mln egzemplarzy. Kryzys gospodarczy, który pojawił się w latach 30. odbił się także na Fordzie, ale nie trwał długo.
Po wyjściu z kryzysu Ford zaczął produkować i montować ośmiocylindrowe silniki w modelach przeznaczonych do szerokiego grona odbiorców. Było to możliwe dzięki znacznemu obniżeniu kosztów produkcji. W tym celu została wprowadzona taśma produkcyjna (czas produkcji auta skrócił się z 12 do 2 godzin) i zaczęto zatrudniać niewykwalifikowanych robotników. Podczas II wojny światowej, jak większość firm z branży, Ford produkował sprzęt na potrzeby wojska.
Jednym z kamieni milowych w rozwoju Forda było wypuszczenie na rynek Forda Mustanga w 1964 roku. Nie spodziewano się jego sukcesu, ale atrakcyjna cena i duży potencjał nowego auta sprawiły, że znalazło wielu nabywców. Dynamiczny rozwój Forda sprawił, że firma sprzedawała tak duże ilości samochodów, że musiała ograniczyć produkcję, by nie płacić ogromnych kar za udział w rynku większy niż 60 procent.
Ford odnosił duże sukcesy także w Europie. W latach 80. do sprzedaży trafiły modele Escort i Fiesta. Jako następne zadebiutowały ford Sierra i Scorpio. Lata 90. to wprowadzenie Mondeo i Focusa (dzięki współpracy z niemieckim oddziałem firmy), które podbiły serca klientów i przyniosły Fordowi duże zyski.
Aktualnie do najpopularniejszych aktualnie modeli Forda należą: Ford Ka, Fiesta, Focus, C-MAX, Mondeo, Fusion, Galaxy, S-MAX, Ranger.
Do koncernu należy także marka Lincoln. Firma posiada również niewielkie udziały w Mazdzie i Aston Martinie. W 1989 roku w posiadanie Forda weszła marka Jaguar, a w 2000 Land Rover. Obydwie zostały sprzedane indyjskiemu koncernowi Tata Motors w 2008 roku. Od 1999 roku do Forda należała także matka Volvo, która w 2010 roku trafiła w ręce Zhejiang Geely Holding Group. W 2011 Ford przestał produkować samochody marki Mercury (tańsza cenowo alternatywa dla Forda i Lincolna), która funkcjonowała od 1938 roku.