Seat
SEAT to hiszpańska marka samochodów, która należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. Nazwa marki to skrót od Sociedad Española de Automóviles de Turismo, co oznacza Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych.
Firma powstała w 1950 roku z inicjatywy Narodowego Instytutu Przemysłu, kilku banków i koncernu FIAT, który udzielił wsparcia technologicznego. Początkowo samochody SEAT były produkowane właśnie na licencji włoskiej firmy. Pierwszym modelem był SEAT 1400 (bliźniaczy model wobec Fiata 1400), którego produkcja rozpoczęła się w 1953 roku w fabryce w Barcelonie.
Wielkim sukcesem okazał się model SEAT 600 wyprodukowany na bazie Fiata 600. Auto powstało w 1957 i ugruntowało pozycję SEATA na rynku motoryzacyjnym. Samochód miał wiele cech wspólnych z Fiatem 126p i zapoczątkował erę masowej motoryzacji w Hiszpanii. Do sierpnia 1973 roku zostało wyprodukowanych ponad 800 tys. sztuk tego auta dostępnych w różnych wersjach. W późniejszych latach na rynek trafiły modele 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132 oraz 133, który był całkowicie autorską konstrukcją SEATA. Seat 133 okazał się na tyle udaną konstrukcją, że na niektórych rynkach sprzedanym był także pod marką Fiat.
Konflikt dotyczący sprzedaży samochodów SEAT na rynku włoskim (auta te były bardzo konkurencyjne wobec Fiatów) doprowadził do rozstania z Fiatem w 1981 roku i procesu sądowego. Na mocy wyroku SEAT zachował prawa do wielu rozwiązań konstrukcyjnych.
SEAT wkrótce potem rozpoczął współpracę z Volkswagenem. W 1986 niemiecki koncern wykupił 51% udziałów w spółce, przejmując nad nią kontrolę. Udziały te zostały powiększone w krótkim czasie do 79%, by w latach 90. wzrosnąć do 99,99%. W tym samym roku SEAT rozpoczął szerszą ekspansję na rynku europejskim oraz zaczął rozwijać swój dział sportowy. Powstał model Cordoba WRC i rozpoczęły sie prace nad sportowymi wersjami modeli SEATA, które do dziś oznaczane są symbolem Cupra.
W 2002 nastąpił podział w koncernie VW na bardziej stonowaną i klasyczną oraz o sportowym charakterze (Audi Group Brand). Do drugiej, poza Audi i Lamborghini, chciały dostać się SEAT i Skoda (która również może pochwalić się sportowymi osiągnięciami). Ostatecznie wybór padł na hiszpańską markę. Aktualnie w modelech samochodów SEAT można znaleźć wiele rozwiązań zapożyczonych od Audi.
W 2002 nastąpił podział w koncernie VW na bardziej stonowaną i klasyczną oraz o sportowym charakterze (Audi Group Brand). Do drugiej, poza Audi i Lamborghini, chciały dostać się SEAT i Skoda (która również może pochwalić się sportowymi osiągnięciami). Ostatecznie wybór padł na hiszpańską markę. Aktualnie w modelech samochodów SEAT można znaleźć wiele rozwiązań zapożyczonych od Audi.