Mini
Mini to brytyjska marka samochodów, która po raz pierwszy pojawiła się w 1961 roku, ale jej początki związane są z rokiem 1959. Samochody marki przez pierwsze dwa lata były oferowane jako Austin lub Morris. Marka MINI w obecnym kształcie (pisana wielkimi literami) działa od 2001 roku, czyli od momentu przejęcia przez BMW.
Pierwszy samochód Mini miał być odpowiedzią na wysokie ceny paliw spowodowane kryzysem sueskim w 1956 roku. Rząd planował wówczas wprowadzenie reglamentacji na paliwo i Brytyjczycy zainteresowali się wówczas małymi i oszczędnymi samochodami. Na pomysł wprowadzenia takiego auta na rynek wpadł projektant i inżynier Alec Issigonis. Wsparcia udzielił mu Leonard Lord, szef British Motor Corporation. Prototyp pierwszego samochodu marki Mini został nazwany "Orange Box" ("pomarańczowe pudełko") od koloru nadwozie. Auto miało być stosunkowo wygodne i zwrotne. Projekt zyskał akceptację i po dwóch latach ruszyła seryjna produkcja.
Początkowo samochód nie sprzedawał się dobrze. Dopiero bardzo skuteczna akcja promocyjna z udziałem gwiazd filmowych czy legendarnych grup muzycznych The Beatles i Queen spowodowało gwałtowny skok popularności samochodu. Model odnosił także sukcesy w rajdach. Sportowe odmiany Mini Cooper i Mini Cooper S trzy razy wygrały Rajd Monte Carlo w latach 1964, 1965 i 1967. Do sukcesów istotnie przyczynił się John Cooper i to dlatego jego nazwisko znalazło się w nazwie samochodu.
Z biegiem czasu Mini zaczęło odnosić sukcesy na całym świecie. W 1967 roku zaprezentowana została druga generacja auta (MkII), ponieważ pierwsza wersja była już mocno przestarzała. Na przełomie lat 60- i 70-tych opracowane zostały nowe wersje nadwoziowe auta: Riley Elf, Wolseley Hornet i Clubman. Był także Pick-up, Traveller i Van. Samochód w kolejnych latach sprzedawał się bardzo dobrze, a na jego bazie zbudowano kilka innych modeli (z rozwiązań Mini korzystał m. in. włoski Bertone). Kolejne dziesięciolecia przyniosły generacje MkIII, MkIV i MkV.
Po upadku spółki MG Rover Mini zostało przejęte przez BMW, które utrzymało charakter aut marki wprowadzając wiele nowoczesnych rozwiązań. Nowe Mini jest większe i dopracowane w każdym szczególe. Dzięki zachowaniu swojego charakteru w dalszym ciągu sprzedaje się bardzo dobrze. W 2007 roku model został poddany faceliftingowi, a wersje One, Cooper, Cooper S, D (wysokoprężna) oraz przywrócona do życia Clubman będą decydować o sile marki w przyszłości.
Obecnie najbardziej popularne modele Mini to: Clubman, Cooper, Countryman, Coupe i One.