Lancia
Lancia to włoska marka samochodów, która powstała w 1906. Jej twórcami są Vicenzo Lancia (kierowca testowy i wyścigowy Fiata) i Claudio Fogolin. Pierwszy model auta powstał w 1907 roku i nosił nazwę Alfa. Warto wiedzieć, że przez długi czas modele samochodów Lancii były oznaczane greckimi literami.
Samochody Lancii od samego początku charakteryzowały się nowoczesnymi rozwiązaniami. Model Theta z 1913 roku był pierwszym autem z elektrycznym urządzeniem, w 1918 roku firma opracowała ośmiocylindrowego (w dwóch rzędach rozchylonych pod kątem 45 st.) oraz dwunastocylindrowego (rozchylonych pod kątem 30 st.) silnika.
W 1922 roku pojawiła się Lancia Lambda, która okazała się dużym sukcesem. Rok 1931 przyniósł model Astura, a w 1933 zaprezentowany został Augusta. Z kolei w roku 1937 na rynku pojawiła się Lancia Aprilla. Samochody te charakteryzowały się nowatorskimi rozwiązaniami, np. samonośnym nadwoziem, niezależnym zawieszeniem przednich kół (Lambda), elastycznym zawieszeniem silnika (Astura), hydraulicznymi hamulcami (Augusta) czy niezależnym zawieszeniem wszystkich kół i hamulcami zamontowanymi w połączeniu z półosią wychodzącą z mechanizmu różnicowego (Aprilla).
Po wojnie Lancia uaktywniła się w sportach motorowych. Pierwsze sukcesy odniósł model Aurelie B21, który zajął cztery pierwsze miejsca w wyścigu Giro di Sicilia. Z kolei Aurelia B20 coupe o specyfikacji bardzo podobnej o produkcyjnej dojechała jako druga do mety legendarnego wyścigu Mille Miglia. W latach 1953-54 sukcesy odnosiły modele 20 Sport, D23, D24 i D25. Firma zaczęła z powodzeniem działąć także w F1, ale z powodu kłopotów finansowych cały dorobek został przekazany Ferarri. Od tego momentu obecność Lancii w sportach mtorowych była związana jedynie z działalnością zespołów prywatnych.
W 1969 roku marka Lancia została przejęta przez Fiata. W 1970 roku powstał legendarny model Stratos, który stał się kultowym samochodem rajdowym. We współpracy z Fiatem powstał sedan Beta.
W latach 80. powstał luksusowy model Thema, który miał wspólną płytę podłogową z Fiatem Croma, Alfą Romeo 164 i Saabem 9000.
Wielkim sukcesem i jednym z najbardziej znanych modeli Lancii była Delta. Samochód był produkowany w latach 1979-1999 i zdobył tytuł Samochodu Roku 1980. Jego konstrukcja była oparta na Fiacie Ritmo, a koncepcję nadwozia opracował Giugiaro. W kolejnych latach pojawiały się nowe wersje Delty - S4 (1985), HF 4WD (1986), HF Integrale 16V (1989) czy HF Turbo (1990). W 2008 roku, na wystawie w Genewie pojawiła się nowa generacja Lancii Delta.
Obecnie najbardziej popularne modele Lancii to: Dedra, Delta, Kappa, Lybra, Musa, Phedra, Thema, Thesis, Voyager, Y, Ypsilon i Zeta.