BMW
BMW to niemiecki koncern, którego historia zaczęła się w 1913 roku. Wówczas Karl Friedrich Rapp postanowił założyć fabrykę silników do samolotów, która ostatecznie powstała w 1916 roku. Firma została nazwana Bayerische Flugzeugwerke, a rok później przyjęła nazwę Bayerische Motoren Werke (BMW).
BMW bardzo szybko wpadło w kryzys finansowy i techniczny. Nowy zarząd postanowił połączyć fabrykę wzniesioną przez Rappa z zakładem Gustava Otto. Powstała firma przyjęła nazwę BFW, która została jednak szybko zmieniona z powrotem na BMW.
Po I wojnie światowej firma przestała produkować silniki dla lotnictwa i skupiła się wytwarzaniu
hamulców pneumatycznych do pociągów, a także pierwszych motocykli. W 1920 roku powstało logo BMW, które przypomina swoim wyglądem kręcące się śmigło.
W 1928 roku w fabryce BMW w Eisenach powstał pierwszy model samochodu tej marki - Dixi 3/15. Na początku lat 30-tych model z powodzeniem startował w wyścigach.
W 1936 roku na legendarnym torze Nürburgring został zaprezentowany roadster 328, który był nominowany w plebiscycie na Samochód Stulecia. Samochód był napędzany przez dwucylindrowy silnik o mocy 80 KM.
W wyniku powojennych układów politycznych w 1951 roku produkcja BMW w Eisenach została prawnie zakazana. Nazwa została zmieniona na EMW, a cztery lata później zakład zajął się produkcją Wartburgów. W latach 50., w obliczu kryzysu planowano sprzedaż marki spółce Daimler-Benz AG. Protesty akcjonariuszy i pracowników zablokowały jednak przejęcie firmy.
W latach 70. do zarządu firmy dołączył Eberhard von Kuenheim. Pod jego dowództwem obroty marki wzrastały nieraz nawet osiemnastokrotnie. W 1972 roku zadebiutowały pierwsze auta z popularnej do dzisiaj Serii 5. W tym samym okresie powstał również dział BMW Motorsport, który zajął się tworzeniem samochodów o sportowej charakterystyce. W latach 80. swoją premierę miały pierwsze wersje Serii 3, Serii 6 (stanowiącej idealne połączenie luksusu ze sportem) oraz Serii 7.
W 1994 roku BMW przejęło brytyjskie Rover Group, ale krok ten okazał się nietrafiony. Oferta Rovera była przestarzała i sprzedaż osiągała niski poziom. Współpraca Rover – BMW zakończyła się w 2000 roku. We władaniu BMW pozostała jedynia marka Mini. Oprócz tego firma przejęła prawa do marki Rolls-Royce.
Przełom XX i XXI wieku dla BMW przebiegł pod znakiem wejścia w segment samochodów sportowo-użytkowych. Wówczas swój debiut miał model X5, a potem jeszcze inne SUV-y – X3 i X1.
Najpopularniejsze samochody BMW to: M3, M5, M6, Seria 1, Seria 3, Seria 5, Seria 6, Seria 7, Seria 8, X1, X3, X5, X6, Z3, Z4 i Z8.