Mazda
Mazda to japoński producent samochodów, którego nazwa wzięła się od zdrobnienia nazwiska twórcy oraz imienia japońskiego boga światła i ognia Ahura Mazdy. Początki firmy sięgają 1920 roku. Wówczas to Jyujiro Matsuda założył firmę Toyo Cork Kogyo Co. Ltd., zajmującą się produkcją narzędzi maszynowych do pojazdów i broni dla japońskiej armii. Warto wiedzieć, że nazwa Mazda funkcjonuje dopiero od 1984 roku, a jej logo są rotacyjne silniki Wankla.
Pierwszym pojazdem firmy był Go - trójkołowy dostawczak wprowadzony na rynek w 1931 roku jako odpowiedź na potrzeby armii japońskiej. W latach 40. trwały pracy nad kolejnymi prototypami samochodów, ale seryjna produkcja rozpoczęła się pod koniec lat 50. W 1959 roku na rynku pojawił się pierwszy samochód osobowy Mazdy - R360 Coupe. W 1962 roku do sprzedaży trafił model Carol. Wkrótce potem firma wykupiła prawa do produkcji silników Wankla, które charakteryzują się trójkątnymi tłokami obrotowymi. Zakup ten pozwolił produkować lepsze i mocniejsze samochody, a w efekcie rozpocząć sprzedaż na rynkach Europy, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
W latach 70. firmę dotknął kryzys, a jego efektem było przejęcie części udziałów przez Forda. Jednocześnie na coraz większą skalę były produkowane samochody z silnikiem Wankla. Sporą popularność zdobyły modele RX-7 i Luce. Współpraca z Fordem przyniosła bardzo udane modele 323 i 626, a także MX-6 bazujący na konstrukcji forda Probe.
W latach 80. powstała Mazda MX-5 (znana w Japonii jako Miata). Auto zostało ogłoszone Samochodem Roku 1989 i otworzyło firmie drogę do budowania samochodów GT i wyścigowych. W 1991 roku Mazda 787B wygrała prestiżowy 24-godzinny wyścig Le Mans. Była to jedyna jak dotąd wygrana japońskiego pojazdu w tych zawodach.
Pod koniec lat 90. Mazdę dotknęły kolejne problemy. Trzecia generacja RX-7 była bardzo droga i nie sprzedawała się zbyt dobrze. Cieszący się powodzeniem MX-5 sam nie był w stanie zapewnić firmie odpowiednich dochodów. Kryzys związany był także ze słabą rozpoznawalnością marki, która w ciągu 16 lat trzykrotnie zmieniła logo. Za każdym razem nie było ono oryginalne i mylnie kojarzone z innymi markami. Ostateczny kształt logo Mazdy został zaakceptowany w 1998 roku.
Lepszy okres przyszedł po 2004 roku. Pojawiły się modele 6/Atenza, RX-8, 3/Axela, 2, CX-7 i nowa generacja MX-5. Zdobyły one sporą popularność, a klienci docenili Mazdę za wysoką jakość małą awaryjność i oryginalność.
Mazda w dalszym ciągu współpracuje z Fordem przy produkcji niektórych modeli, np. Mazdy serii B i Forda Rangera.
Najbardziej popularne modele samochodów Mazda to: 121, 2, 3, 323, 5, 6, 626, B-serie, BT-50, CX-5, CX-7, Demio, E2000, MPV, MX-3, MX-5, MX-6, Premacy, RX-7, RX-8, Tribute i Xedos.