Toyota Auris to samochód osobowy klasy kompaktowej (autosegment C), który na rynku pojawił się w 2007 roku. Nazwa modelu wzięła się od słowa "złoto" w języku łacińskim (aurum).
Model ten na niektórych rynkach pojawił się w miejsce Toyoty Corolli hatchback, a w Japonii zastąpił Toyotę Corollę Runx. Tym samym Toyota rozdzieliła swoją ofertę na wersję hatchback o nowym charakterze i sedan, która zachowała tradycyjną nazwę Corolla.
Warto wiedzieć, że Toyota Auris we wszystkich wersjach nadwozia w Australii jest nadal sprzedawana pod starą nazwą. Toyota Auris ma także wiele cech wspólnych z Corollą - chociażby płytę podłogową i szereg innych elementów konstrukcyjnych. Luksusową wersją modelu jest sprzedawana wyłącznie w Japonii Toyota Blade (następca Toyoty Allex).
Pierwsza generacja Toyoty Auris była dostępna jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. Firma Toyota zrezygnowała z wersji kombi twierdząc, że powstałą lukę doskonale wypełni model Verso. Okazało się to błędnym posunięciem i druga generacja, która pojawiła się w 2012 roku dostępna jest jako 5-drzwiowy hatchback lub 5-drzwiowe kombi. W międzyczasie (w 2010 roku) pierwsza generacja została poddana faceliftingowi. W 2013 roku pojawiła się wersja Toyoty Auris z silnikiem hybrydowym.
Toyota Auris na rynku konkuruje z takimi modelami, jak Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Kia cee'd, Mazda 3 i Volkswagen Golf.
Rozstaw śrub w Toyocie Auris to 5x114,3 a średnica piasty wynosi 60,1 mm. Z kolei seryjne rozmiary felg aluminiowych to 6,00x15 lub 6,50x16. Rozmiary opcjonalne wynoszą od 6,50x15 do 8,50x20 (zależy to od generacji, wersji wyposażenia, pojemności silnika, mocy silnika i kilku innych czynników).