Toyota Avensis to samochód osobowy klasy średniej (autosegment D). Model ten pojawił się na rynku w 1997 roku jako następca Cariny E i szybko zdobył dużą popularność. Obecnie jest to jeden z najczęściej wybieranych samochodów w swojej klasie i jedno z najlepiej sprzedających się aut marki. Toyota Avensis uchodzi za auto bezawaryjne i funkcjonalne.
Pierwsza generacja Toyoty Avensis przeszła modernizację w 2000 roku. Trzy lata później pojawiła się druga generacja tego modelu, która została z kolei zmodyfikowana w 2006 roku. Rok 2009 przyniósł trzecią generację modelu Avensis. Najnowsza generacja przeszła facelifting w 2012 roku.
Model dostępny jest w wersjach nadwozia sedan, kombi i liftback. Warto wiedzieć, że w opcji liftback nie występuje jedynie trzecia generacja Toyoty Avensis (producent zrezygnował z tej odmiany ze względu na jej niewielką popularność). W latach 2001-2006 była też produkowana Toyota Avensis Verso, która posiadała nadwozie typu minivan.
Początkowo Toyota Avensis w wersji była oferowana na rynkach japońskim, rosyjskim i południowoamerykańskim jako Caldina. Obecnie jest to zupełnie inny model, który nie ma nic wspólnego z Avensis.
Toyota Avensis na rynku konkuruje z następującymi modelami: Fiat Croma, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Renault Laguna, SEAT Exeo, Skoda Superb i Volkswagen Passat.
Rozstaw śrub Toyoty Avensis to 5x100 lub 5x114,3 w zależności od generacji. Średnica piasty to 54,1 lub 60,1 mm. Z kolei seryjne rozmiary felg aluminiowych to 6,00x14; 6,00x15; 6,50x15; 6,50x16 i 7,00x17. Rozmiary opcjonalne wynoszą od 6,00x15 do 9,00x20 (zależy to od generacji, wersji wyposażenia, pojemności silnika, mocy silnika i kilku innych czynników).