VW Tiguan to kompaktowy crossover SUV (pozycjonowany w autosegmencie I). Auto jest produkowane od 2007 roku (jedynie na rynku północnoamerykańskim jest dostępne od 2008 roku), a po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas wystawy samochodowej we Frankfurcie.
Nazwa modelu to połączenie dwóch niemieckich słów „tiger” (tygrys) oraz „leguan” (legwan). Została ona wybrana poprzez głosowanie w plebiscycie magazynu "AutoBild" zdobywając ok 35% głosów. W drodze głosowania odpadły takie, jak "Nanuk", "Namib", "Rockton" i "Samun", a jeszcze wcześniej odrzucono "Marrakesh" i "Beduin".
Wyglądem VW Tiguan nawiązuje do stylistyki modeli Volkswagen Golf Plus i Volkswagen Touareg (zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz). Auto jest wyposażone w technologię Haldex, która umożliwia optymalne rozdzielenie momentu obrotowego pomiędzy obie napędzane osie. Podczas jazdy większość mocy silnika jest przekazywane na oś przednią, ale możliwe jest też przekazanie całości na tył.
W 2011 roku VW został poddany faceliftingowi. W ramach tej operacji zmodernizowany został wygląd auta oraz wprowadzono nowocześniejsze wyposażenie (m. in. dodatkowe systemy elektroniczne poprawiające bezpieczeństwo).
Na rynku VW Tiguan konkuruje głównie z Hondą CR-V, Jeepem Compass, Nissanem Qashqai i Toyotą RAV4. Modele pokrewne to Audi Q3, Skoda Yeti i Volkswagen Passat B6.
Rozstaw śrub w VW Tiguan to 5x112, a średnica piasty 57,1 mm. Seryjny rozmiar felg aluminiowych to 6,50x16. Z kolei rozmiary opcjonalne wynoszą od 7,00x16 do 9,50x20.